Nätrelationer: Alla får vara med

Text: Eva Wisten

»Jag gillar Gavin, men jag gillar Joey bättre. Kanske för att han inte är lika populär.«
Amerikanska Beth Radovsky är 21 år, studerar music/business-programmet på Radfords University och har 64 vänner på nätverkssajten MySpace. En av dem är Joey DeGraw, amerikanske sångaren Gavin DeGraws mindre kända storebror. I sin MySpace-profil skriver Joey DeGraw att han ligger på ett skivbolag som är »independent, THANK GOD« och har lagt upp citatet »ambition is just as dangerous as complacency« (ambition är precis lika farligt som självbelåtenhet). Genom Joeys MySpace-sida får Beth reda på vad Joey DeGraw har för sig och var han spelar. I kväll spelar han på »The Bitter End« i Greenwich Village i New York. Beth, som är i stan på praktik och bor bara några kvarter därifrån, skickar ett meddelande till Joey för att dubbelkolla om han verkligen ska spela (förra konserten ställdes in). Joey skriver tillbaka att han visst kommer att spela och att hon är välkommen.

– Så gulligt av honom att svara direkt, säger Beth.

När MTV kom 1981 och visade sin första video (»Video Killed the Radio Star« av The Buggles) ersatte videon radion som den viktigaste marknadsföringskanalen för musikartister. MTV blev också symbolen för en generation – MTV-generationen, född på 70- och början av 80-talet och uppfostrad med snabba klipp till att bara uppmärksamma saker i korta stunder och så länge de var tillräckligt underhållande. I dag är nätverkssajten MySpace den viktigaste kanalen för nya band som därigenom når ut till vad medierna kallar MySpace-generationen: ungdomar som lever en stor del av sitt liv uppkopplade på internet. Det är en generation som skapar sitt eget, personligt utformade medieutrymme och skräddarsyr sina upplevelser och vilka de delar dem med.

Sociala nätverkssajter som MySpace, Friendster och Facebook följer samma princip som alla andra framgångsrika onlineföretag just nu: de låter sina användare producera tjänstens innehåll. Medlemskap är gratis. På MySpace lägger användaren upp en egen profil, som kan innehålla bilder, blogg och filmer, och kommunicerar sedan med vännerna via mejl, chat och meddelanden på deras profiler. Band och komiker har egna sidor där de lägger ut sina verk och kommunicerar med sina fans.

MySpace grundades i juli 2003 av de två entreprenörerna Tom Anderson och Chris DeWolfe och köptes två år senare av Rupert Murdochs mediekoncern News Corporation för 580 miljoner dollar. Men Tom Anderson, »Tom«, är fortfarande den första vän du får när du registrerar dig på MySpace.

Hur mycket intäkter MySpace ger i dag är inte offentligt, News Corp redovisar inte några separata siffror. Men sajtens popularitet är obestridlig. MySpace består av över hundra miljoner konton, ökar med 230 000 profiler om dagen och är den tredje mest populära sajten i USA och den sjätte mest populära i världen.

Beth Radovsky håller kontakten med sina vänner via MySpace i långt större utsträckning än på mejl eller telefon. Hon har en profil både på MySpace och Facebook och har på senare tid börjat föredra den sistnämnda.

– Det är färre snuskhumrar där, säger hon.

Facebook kräver en e-postadress från ett college för medlemskap och har därför färre exempel på moraliskt avslappnade 45-åringar som låtsas vara 16.

Beth kan tillbringa fem sex timmar på MySpace och FaceBook under en dag.

– Det är alldeles för mycket. Men jag har inget jobb just nu. Och jag umgås lika gärna med mina vänner online som offline.

Tonåringar har alltid varit sociala. Teknologin – chatt, sms, sociala nätverkssajter, bloggar som man kan kommentera på, har bara gjort umgänget mer kontinuerligt. Men har de nya umgängesformerna, tillgängliga 24 timmar om dygnet, gjort att dagens tonåringars sociala relationer ser annorlunda ut än de gjorde för tidigare generationer?

– Ironiskt nog visar en studie från analysföretaget Harris Interactive att tonåringar sa sig stå närmare och förbli vänner längre med personer de interagerade med både on- och offline, än med personer de bara interagerade med »i den riktiga världen«. Att kommunicera online verkar göra att tonåringar säger mer än de skulle vara bekväma med ansikte mot ansikte. Men nivån av missförstånd och »cyber-mobbning« är också oroväckande. Anonymitet kan inspirera grymhet som hade varit mycket svårare att utföra ansikte mot ansikte, säger Anastasia Goodstein, som skriver boken »Totally Wired: What Teens and Tweens Are Really Doing Online«.

På MySpace umgås medlemmarna inte bara med vänner, utan också med artister och varumärken, om dessa är engagerande nog. En del företag, som Apple på Facebook, har lyckats skapa grupper runt sina varumärken där medlemmarna utbyter råd och åsikter om produkter. För en sak förenar MySpace-generationen – de är interaktiva. Det gäller även förhållandet till musik.

– Med MTV tittade man på videorna, det var allt. I dag handlar det om att själv vara en röst och dessutom ha en interaktiv relation med din favoritartist. Fans kan köpa eller ladda ner musik direkt från bandens egna profiler. Bredden på musik som finns tillgänglig har också ökat, säger Anastasia Goodstein.

MySpace är till skillnad från MTV lika tillgängligt för det okända källarbandet som för världsstjärnorna. Detta i enlighet med Wireds chefredaktör Chris Andersons »The Long Tail«-princip – som innebär att eftersom det obskyra hittar sin målgrupp med dagens effektiva sökverktyg är det sammantagna antalet obskyra artister/produkter/medier mer värdefullt ur affärssynpunkt än en enstaka hit.

På klubben »The Bitter End« har Joey DeGraws lilla men trogna fanskara samlats framför scenen. Beth pekar ut några hon känner igen från tidigare Joey DeGraw-konserter. Joey, långhårig och gänglig, dricker öl med bandet medan förbanden spelar. Den mer kände Gavin kommer förbi, social och leende, och bröderna kramas innan Joey går upp på scen.

– Gavin brukar alltid komma förbi när hans bror spelar, säger Beth, imponerad, men ändå väldigt klar över vem som är hennes favorit.

– Jag tror aldrig att Joey kommer att slå igenom som sin bror. Han vill inte det.

Och kanske behöver han inte det. Med nätets möjligheter att kommunicera utan dyra mellanhänder kan nischade aktörer som Joey DeGraw hitta sin publik ändå.