Blod, sex och kvalitet

Text: GUNNAR REHLIN, LOS ANGELES

Bild: HBO/Svt

Det kallas kort och gott The Lot och ligger i West Hollywood.

På 1920-talet var det här som Charlie Chaplin, Mary Pickford och Douglas Fairbanks drog i gång United Artists. På 1950-talet filmade man bland annat »I hetaste laget« och »West Side Story« här. Det är en klassisk filmstudio, som numera mest används till tv-produktioner. En av dessa är »True Blood«.

Det är en av de senaste årens största amerikanska tv-succéer, en av alla de serier som lett till att kabel-tv-bolaget HBO betraktas som tv-dramatikens förnyare, den kanal som hela tiden pressar utvecklingen framåt.

På The Lot har man byggt upp några av interiörerna från »True Blood« – men att filma i studio i Los Angeles verkar annars vara någonting som man försöker undvika. »Sex and the City« spelades naturligtvis in i New York, »The Wire« gjordes till största delen på plats i Baltimore, »Deadwood« filmades i en för serien uppbyggd stad ute på landet, »Rome« spelades in i Cinecitta-studion i Rom. »Generation Kill« spelades in i södra Afrika, den kommande »Treme« är filmad på plats i New Orleans och »The Pacific«, serien om striderna i Stilla havet under andra världskriget, ja, den hade ju varit svår att filma i Los Angeles.

Det var »Sopranos« som satte HBO på kartan. I sex säsonger kunde vi följa den lokala maffiabossen Tony Soprano från New Jersey. Det var en serie med explicit sex, våld och dialog, något som amerikanska tv-tittare inte var vana vid. Men bakom det ytligt sensationella fanns det också djup och ämnen som inte var vanliga inom amerikansk tv. När hade vi till exempel tidigare sett en maffiaboss gå till en psykolog?

Många skickliga manusförfattare har sett möjligheten att arbeta med spännande ämnen hos HBO, och att man dessutom kan få tid på sig att utveckla dessa – man behöver inte ha »männen med stålarna« hängande över sig hela tiden. En av dessa var Alan Ball, mannen bakom »True Blood« vars andra säsong börjar sändas i SVT nästa vecka.

Löst baserad på en serie böcker är detta berättelsen om invånarna i sydstatsstaden Bon Temps, speciellt servitrisen Sookie Stackhouse. Hon har blivit förälskad i vampyren Bill, en av de blodsugare som nu lever öppet bland människorna och som försöker hålla blodlusten i schack genom att dricka den syntetiska blod­ersättningen True Blood. Såväl seriemördare som häxor och andra övernaturliga varelser dyker upp i den snabbt berättade tv-serien, som tack vare att den produceras av HBO aldrig behöver skygga när det gäller sex och blodigt våld.

Här på The Lot ligger också Alan Balls kontor. Ball vann en Oscar för manuset till filmen »American Beauty« och skapade senare HBO-succén »Six Feet Under«. Han anses vara ett »tv-geni«. I soffan i sitt arbetsrum försöker han analysera varför just den här serien går så bra, varför den blivit HBO:s största succé sedan »Sopranos«.

– Jag tror det beror på att den inte liknar någonting annat man sett. Det är HBO, det är för vuxna, det finns inga reklampauser. Den tar upp mörka psykiska saker, som vår rädsla för döden, våra känslor för sexualitet. Det finns ett mörker i oss alla, vi har alla mörka impulser, och det är spännande för oss att få detta skildrat i en tv-serie.

Det är populärt med vampyrer just nu – »Twilight«-böckerna och filmerna som baseras på dem, »Låt den rätte komma in«, mängder av andra biofilmer, tv-serien »Vampire Diaries« – listan är lång.

– Jag såg att de gör en amerikansk version av »Låt den rätte komma in«. Det är en oerhört dum idé. Jag är livrädd för att se resultatet.

Den plötsligt så intensiva fascinationen för vampyrer handlar om tidsandan, tror Alan Ball. När han drog i gång »True Blood« var han omedveten om »Twilight«, det var en slump att de kom samtidigt.

– Det är svårt att säga varför popkulturen plötsligt har tagit till sig vampyrerna. Men det är väl alltid kul att bli skrämd på ett säkert sätt. Och det handlar om sexualitet; sexualiteten har alltid varit en oerhört viktig del av vampyrmytologin.

Liksom andra HBO-serier kan de som gör »True Blood« vräka på med i princip hur mycket våld och sex som helst. Men Ball blir lite irriterad när jag tar upp det.

– Visst, vi kan gå längre än vad vi hittills har gjort, och det kommer några riktigt blodiga sekvenser i den tredje säsongen. Men det är viktigt att påpeka, att detta måste komma som ett resultat av organiskt historieberättande. Det är aldrig vår avsikt att visa upp våld för att äckla publiken. När vi går igenom manusen, handlar det om vem om ska döda vem och hur, och utifrån detta skrivs scenerna.

Framgången för »True Blood« har inneburit genombrottet för flera skådespelare, inte minst Alexander Skarsgård. Det gör givetvis att Ball får förslag från mer eller mindre kända skådespelare som vill vara med. Han nobbar.

– Jag har inte en aning om hur jag skulle göra för att få in kändisarna i storyn. Janet Jackson vill vara med … det fungerar inte. Jag börjar inte med skådespelarna, jag börjar med storyn.

HBO:s framgångar har fått andra kabelkanaler att anta utmaningen. Showtime har producerat »The Brotherhood«, Starz den nu i USA aktuella »Rome«-imitationen »Spartacus: Blood and Sand« och AMC ligger bakom »Mad Men«. Även den amerikanska mainstream-tv:n har varit tvungen att följa efter trots att man lider av den amerikanska dubbelmoralen när det gäller skildringar av våld och sex är det uppenbart att manusen ofta blivit bättre och att man tagit några steg mot ett mer realistiskt historieberättande.

– Det var »Sopranos« som fick mig att inse vad man kan göra med tv-mediet. Tidigare trodde jag inte det var möjligt. Jag hatade att titta på tv, säger Ball.

Friheten på HBO gör att han inte vill jobba med film igen, trots att han tidigare både skrivit manus och regisserat en film (»Nothing is Private«, 2007).

– När du gör film kommer pengamänniskorna genast sättande och vill bestämma vad du ska göra. Då försvinner friheten. Då ska man jobba efter formulär. Jag hatar att veta eller ana vad det är som ska hända. Jag vill bli överraskad. Och här kan man verkligen hjälpa till med överraskningarna.

Hans känslor för Los Angeles är inte särskilt varma.

– Om den här staden vore en person, skulle den läggas in på psyket. Det är svårt att bo här. Du känner hela tiden ett tryck på dig att vara en del av industrin.

Fakta | Alan Ball

Född 1957 i Atlanta, Georgia.

Vann en Oscar för manuset till Sam Mendes film »American Beauty«.

Låg bakom »Six Feet Under« och »True Blood«. Till den sistnämnda jobbar han med manusen och regisserar då och då ett avsnitt.

Han är homosexuell, och tar i sina verk ofta upp utanförskap, i »True Blood« såväl de homosexuellas som vampyrernas.

Som barn blev han vittne till hur hans äldre syster omkom i en bilolycka. Han säger själv att det är därför som blod ofta har en så central position i hans berättelser.

Fakta | HBO

HBO grundades 1972. Kanalen ägs av Warner Brothers. I Sverige visas kanalens serier först i Canal Plus, därefter i någon annan kanal. Bland dem som just nu arbetar med serier för bolaget finns Martin Scorsese, och Michael Mann som senast var aktuell med gangsterfilmen »Public Enemies« med Johnny Depp i huvudrollen.

Aktuella serier: Andra säsongen av »True Blood« startar i SVT1 på onsdag, den 3 mars. Säsong tre börjar i USA i juni.

I USA börjar den Tom Hanks/Steven Spielberg-producerade krigsserien »The Pacific« i mars med svensk start i Canal Plus i april.

Senare i år har »Treme« premiär, en serie om New Orleans efter orkanen Katrina, skriven av »The Wire«-författaren David Simon.

I vår startar HBO:s nyinspelning av 40-talsdramat »Mildred Pierce« med Kate Winslet i huvudrollen.