Fotografiska utmaningar

Text: David Dahlberg

Fotografiet har under sin cirka 150 år långa livstidtid setts som en sanningsbärare och ett bevis på autenticitet. Finns det på bild så har det hänt. En av vår tids mest uppmärksammade krigsfotografer, James Natchwey, har sagt att han ser sig själv som vittne och sina bilder som sin vittnesbörd.

Tack vare fotografer som Natchwey, Robert Capa och Christer Strömholm så har vi fått uppleva landstigningen i Normandie, spanska inbördeskriget och träffat transexuella vid Place Blanche i Paris. Att få delta utan att närvara är en särskild känsla som är alla förunnade som någonsin har blivit berörda av ett fotografi.

Men när fotografiet slutligen får en plats att flytta in i så är det inte nödvändigtvis som ett dokument över en händelse eller en plats. Utan fotografiet flyttar in som fotografens instrument, ett verktyg för att berätta en historia. Det måste naturligtvis ses som ett erkännande för ett bildskapande som så länge har kämpat för att slå sig in i konstens fina rum.

När Fotografiska öppnar i det gamla tullhuset på Stadsgårdskajen och några av världens främsta fotografer ställer ut sina alster, så ser berättandet annorlunda ut än Nachtweys vittnesmål. Fotografiet har blivit både personligare och djärvare sedan dagen D.

Kanske är det därför fotografiet till slut har hittat ett hem i Stockholm.

Fotografiska öppnar starkt med australiensiska Vee Speers bildserie »The Birthday Party«; bilder av utklädda barn på väg till ett imaginärt kalas, så vackra och måleriska att de lika gärna kunde vara målningar i stället för fotografier; Peter Witkins bildodyssé »Bodies« som utmanar normer kring skönhet och sexualitet; Lennart Nilssons klassiska »Ett barn blir till« och Annie Leibovitz retrospektiva utställning »A Photographers´s Life 1990–2005«.

Den fotografiska bilden har varit satt på undantag i Stockholm. Fotografiska hoppas förstås att de ska förflytta Sveriges fotografiska centrum från Göteborg och Hasselblad Center till huvudstaden. Det kommer att bli en utmaning för båda aktörerna att konkurrera om så väl konstnärer som besökare. Men för publiken är den nya konkurrenssituationen bara av godo. Att den fotografiska arenan breddas betyder förhoppningsvis att vi får möjligheten att välja och vraka bland fantastisk fotokonst.

Fotografiska öppnar i dag, fredag, i gamla Tullhuset, Stadsgårdshamnen 22 i Stockholm.