»Arbetet med dansen har fört mig närmare August«

Text: Nina Brevinge

Bild: Scanpix

Hur kommer det sig att Strindberg ska framföras av Cullbergbaletten?

– Jag och Anna Grip (konstnärlig ledare på Cullbergbaletten) hade pratat ganska länge om att jag skulle göra en produktion med Cullbergbaletten någon gång i någon form. När Strindbergprojektet planerades frågade Anna mig om jag kunde tänka mig att göra ena delen i en helaftonsföreställning som på något sätt relaterade till Strindberg.

Vad har du själv för relation till honom?

– Jag har givetvis läst mycket Strindberg, både hans dramatik och hans mer självbiografiska texter. Men jag har valt att aldrig regissera något av honom.
Varför då?

– Strindberg är i Sverige förknippad med den psykologiska realismen. Jag har valt bort honom eftersom jag är mer intresserad av den Brechtianska teatertraditionen. Jag vill att publiken ska reflektera över det de ser på scenen. Jag är politiskt intresserad och därför passar den traditionen mig bättre.

Hur dansar man Strindberg?

– Jag har utgått ifrån Strindbergs översättning av en klassisk kinesisk dikt. Tillsammans med dansarna har vi sedan associerat fritt från texten. Jag har velat utgå från språket och arbeta i Strindbergs anda. Den som läst på sin Strindberg kommer förmodligen att känna igen sig.

Du har tidigare valt bort att regissera Strindberg. Varför tackade du ja nu?

– För att det skulle bli en dansföreställning, det innebär andra möjligheter jämfört med att jobba med teater. Men kanske skulle jag kunna tänka mig att regissera något av Strindberg nu. Arbetet med dansen har fört mig närmare honom.