Snacka om nyheter

Text: Johan Såthe

Bild: Kenny Bengtsson

En kvinna som kallar sig själv för »the bitch from hell« stoppar oss från att gå in i Studio 5. Visserligen ­lyser lampan med texten »repetition« men vi har fått lov att komma in av både SVT:s vd Eva Hamilton och SVT:s pressavdelning. Efter några minuter återvänder kvinnan från helvetet. Det är okej, vi får komma in.

– Ni får ursäkta, det är mitt jobb att hålla ordning på den här röran, förklarar hon urskuldande och leder oss in till ett fikarum där »Aktuellt«-chefen Eva Landahl väntar tillsammans med nyhetsankarna Anna Hedenmo och Jon Nilsson. Det är ovant att se de så bekanta ansiktena utan slips och den seriösa nyhetsankar-minen.

Över ostmackor och kranvatten i pappmugg berättar den genrepande trion om hur nya »Aktuellt« kommer att se ut. Det blir dubbelt så långt, det får en ny pampig signatur (»pompös«, tycker Eva Hamilton). Studion har den allra senaste tekniken och högt till tak, vilket gör att man kan sätta ljuset mycket snyggare än förr. Dekoren för tankarna till BBC eller CNN. Nytt är också att sändningen leds av två fasta program­ledarpar (Claes Elfsberg och Cecilia Gralde är det andra). En utmaning verkar vara att inte falla in i den övertända amerikanska programledarstilen. Det passar inte det svenska kynnet att låta för »anglosaxiskt kaxig«. Både studion och samspelet mellan en manlig och kvinnlig programledare tycks på något märkligt sätt inbjuda till just det.

– Man har nog sett de amerikanska och brittiska manéren så ofta att det är lätt att omedvetet falla in i det, förklarar Anna Hedenmo som ändå tycker att det verkar bli varmare stämning med två program­ledare.

– Det räcker med att Jon och jag sätter oss bredvid varandra så mjukas vi upp på något sätt, säger hon.

– Jag förstår att det är svårt att tro men det är sant, svarar Jon Nilsson mellan tuggorna.

»Aktuellt«-chefen Eva Landahl hoppas att det ska uppstå »ett spännande skav« mellan det tuffa grafiska uttrycket och den mjuka svenska programledarstilen.

– Från kontrollrummet ser det väldigt bra ut. Nu försöker vi bara hitta rätt personlig ton, säger Eva Lindahl som tycker att upplägget påminner en hel del om det Sveriges Radio gör i »P1-morgon« eller »Studio Ett«.

Kanske är det ingen slump att flera tunga namn den senaste tiden har gått från Sveriges Radio till SVT. »Studio Etts« ankare Anders Holmberg blir programledare på »Aktuellt«, biträdande »Ekot«-chefen Helena Olsson blir ny beställare för ­nyhets- och samhällsprogrammen i SVT. På plats sedan drygt ett år finns redan Camilla Kvartoft, som lett »Aktuellt«, »Agenda« och »Veckans brott« tillsammans med Leif GW Persson.

Camilla Kvartoft – med nästan 20 år på SR innanför västen – blir lite upprörd när Fokus ringer och frågar om SR har blivit en plantskola för SVT.

– »P1-morgon« är väl det program som sätter dagordningen i Sverige?! Då känns »plantskola« helt fel. Däremot har jag ju noterat att det blir ett helt annat genomslag när man syns i tv.

– När jag hade sänt mitt första »Veckans brott« fick jag direkt ett mejl från Aftonbladet som ville ha ett enkätsvar från en aktuell kändis. »Jaha, då var man en kändis då«, tänkte jag.

Att SVT laborerar med sina flaggskepp »Rapport« och »Aktuellt« händer med jämna mellanrum. Den så kallade ­»nyhetstimmen« är något av en våt dröm för många journalister. Det blir tydligt när Fokus träffar SVT:s vd Eva Hamilton och programdirektören Jan Axelsson. Båda har arbetat sig upp till företagsledningen efter att ha jobbat på »Rapport« och »Aktuellt« på 1980– och 1990-talen. Att det senaste försöket att göra en nyhetstimme klockan 21.00 lades ner för tio år sedan var ett misstag, slår Eva Hamilton fast när vi ses i hennes rum.

– Eftersom att vi numera är de högsta cheferna tycker jag att vi kan kosta på oss att säga det, skrattar hon och tittar på sin kollega.

Programdirektören för nyheter och samhälle, Jan Axelsson, påpekar lite allvarligare att den gamla och nedlagda nyhetstimmen byggde på ett annat koncept än vad man nu har tagit fram.

För trots den egna kärleken till nyheter och journalistik så bygger beslutet att göra om »Aktuellt« på fakta.

Eva Hamilton konstaterar att nyhets­kollegan »Rapport« ligger stadigt på 1,4 miljoner tittare. Men majoriteten av tittarna är över 60 år, de äter middag vid sex och ser sedan troget på nyheterna halv åtta. SVT:s undersökningar indikerar att små- och skolbarnsföräldrar gärna vill ta del av ett kvalificerat nyhetsprogram när barnen har somnat. »Aktuellts« nya form och innehåll ska då göra det enkelt för de livspusslande mammorna och papporna att »gå in och ut« ur programmet beroende på om man till exempel vill se en nyhetsupp­datering, fördjupning, lokala nyheter eller sport (ironiskt nog lades förra nyhetstimmen ned med just motiveringen att tittarna ju bara gick in och ut ur programmet). Ambitionen är också att bli bättre på att fånga upp ämnen som varit aktuella under dagen på sociala medier som Facebook, Twitter eller från bloggosfären.

Fast Eva Hamilton är inte säker på att det nya »Aktuellt« kommer att lyfta från den halv miljon tittare man har i dag. Men att öka tittandet är inte det viktigaste.

– Syftet är inte att maximera tittar­siffrorna till varje pris. När fragmentiseringen i vår omvärld ökar och allt går allt snabbare med massor av repetitiva program går vi åt andra hållet och satsar på sammanhangsskapande, säger Jan Axelsson.

En som gör en repetitiv tv-kanal med ständiga nyhetsuppdateringar är Göran Ellung, chef över Nyhetsbolaget som driver TV4 News. Han tycker att det är märkligt att det är kommersiella TV4-gruppen som startat en nyhetskanal. För vad kan väl vara mer public service än att sända nyheter till folket dygnet runt? Göran Ellung konstaterar att SVT försökte lansera en nyhetskanal för tio år sedan men inte hade tålamod nog att vänta in tittarna. Vilket har gjort att TV4 fått »öppet mål« för sin senaste kanal.

– Eftersom SVT snabbt ville ha bättre tittarsiffror började de slänga in repriser av dramaserier i stället för att vara en renodlad nyhetskanal, säger Göran Ellung som även frågar sig om det verkligen ligger i linje med public services uppdrag att maximera sina tittarsiffror genom en aggressiv tablåläggning.

SVT har de senaste åren bytt strategi. I stället för två jämnstora kanaler har man lagt många breda stora program i SVT1, i grannkanalen SVT2 hamnar smalare kulturprogram. Typexempel: »På spåret« sänds samtidigt som »K-special«. Ellung konstaterar också att SVT använt ett klassiskt trick inom kommersiellt tv för att få fler tittare – man har utökat sändnings­tiden på natten för att få större tittartidsandel.

Göran Ellung menar att det givetvis ingår i public services uppdrag att göra stora breda program som »Melodifestivalen«  – men inte att lägga de breda programmen rakt emot smala kultur­program.

– Tablåläggning handlar om tittarflöden. Om man lägger till exempel »Kobra« efter ett stort brett program så följer många tittare med och ser nåt som de annars inte fått upp ögonen för.

Eva Hamilton suckar när hon får höra vad Göran Ellung tycker om SVT:s programmering. Men det är »lätt att skjuta resonemanget i sank«, tycker hon. Att stora program som »Fotbollskväll«, »Vem vet mest?« och »Sportnytt« ligger i tvåan motsäger teorin om att kärnan av public service »dumpas i en kanal som sjunker som en sten«.

– Ellung tycker tydligen att vi ska göra annan programmering än alla andra ­public servicebolag i Europa. Brittiska BBC gör som vi, norska NRK, tyska ZDF, säger Eva Hamilton som tycker att det är självklart att SVT ska sända dygnet runt, det är en service för att hjälpa tittarna att hitta sina program.

– Många av våra tittare gillar »Melodifestivalen«, men inte alla. Därför sänder vi en operaföreställning samtidigt i tvåan, det tycker jag är att ge ett bra alternativ, fortsätter Eva Hamilton och lämnar över »pucken« om SVT:s nedlagda nyhetskanal till Jan Axelsson.

– I efterhand kan man konstatera att vi var långt före vår tid. Nu vill jag påstå att TV4 är efter sin tid. En nyhetskanal kommer oftast att ha lågt tittande och om det verkligen smäller till och händer något så visar våra undersökningar att folk ändå vill följa sina huvudkanaler. Därför höjer vi vår beredskap för att kunna rensa SVT2 och använda den som nyhetskanal.

Eva Hamilton konstaterar att det skulle kosta minst 100 miljoner kronor att starta en nyhetskanal.

– Vi tycker att det är mer rationellt att satsa pengarna på att förstärka de huvudkanaler där publiken redan finns. När vi befinner oss i stora nyhetshändelser bygger vi snabbt om tvåan till nyhets­kanal. När det händer något stort vill man ha Claes Elfsberg!

– Det finns inget värde i att göra program som ingen ser. Det är häftigt att vi har 1,4 miljoner tittare på »Rapport«. Och om vi kan få 50 000 tittare till på »Kobra« så är vi jätteglada för det, säger Hamilton och påpekar att det finns ett stort kommersiellt värde för TV4 att vara Sveriges största kanal. Vilket man inte är med SVT:s nuvarande tablåstrategi.

Göran Ellung tror att SVT:s försök med en ny nyhetstimme kan komma att gynna TV4:s »Nyheterna« som startar klockan 22.00. Mellan 20.00 och 22.00 – »prime time« – råder en stenhård konkurrens mellan alla kanaler. Ellung misstänker att när folk har nattat ungarna vill man koppla av ett tag och se nåt av alla de dramer ­eller u­nderhållningsprogram som går mellan åtta och tio på kvällen. Efter 22.00 blir sängen en allt tuffare konkurrent för kanalerna. Psykologin är att man orkar se klart ett program men inte börja titta på något nytt (om ni undrat varför det är reklam före väderprognosen i TV4).

Kanalernas play-funktioner på webben och i digitalboxar är första steget mot ­tablåns framtida upplösning.

– Egentligen är inte SVT ett tv-bolag, vi är ett innehållsbolag. Om publiken väljer att se våra program på tv, dator, telefon eller padda spelar ingen roll, säger Eva Hamilton.

Hon är stolt över att 92 procent av svenska folket väljer att använda sig av SVT:s tjänster. Hennes SVT ska vara »ett kitt som håller ihop Sverige«.

– Jag tror att serien »Mot alla odds« har gjort mer nytta för landets funktionshind­rade än alla debattprogram i tv.

– Just nu, i slutet av februari 2012, så känner jag att det mesta funkar som det ska. Vårt svenska drama fungerar, nyheterna funkar, liksom morgonsoffan och webben. Publiken verkar gilla vad vi gör. Därmed inte sagt att vi inte gör bort oss i morgon. Det händer regelbundet!