Lurvig lyx

Text:

Bild: Ida Knudsen

Nu gör den äkta pälsen comeback i svenska butiker som en av vinterns tydliga trender. Sju svenska modehus har i år plagg med riktig päls i sina kollektioner. För flera av dem är det första gången.

Den allra vanligaste pälsen för svenska designers är fårpäls. Skinnet och ullen anses vara en avfallsprodukt då djuret primärt slaktats för sitt kött. För vissa modehus är detta helt avgörande.

– Vi väljer att bara jobba med skinn och päls från djur som är en biprodukt av matproduktionen. Det är rätt för oss och i enlighet med vår policy, säger Christopher Bjercke, vd och grundare av märket Hunkydory.

Däremot finns det svenska varumärken som använder päls av  djur som tvättbjörn, kanin och silverräv. Vissa av dessa varumärken har dock överlämnat beslutet till köparen. Busnel har exempelvis en silverrävskavaj och producerar denna enbart på beställning samtidigt som J. Lindeberg har kragar gjorda på tvättbjörnspäls som tillval till vinterjackorna.

– Jag tycker personligen att det är onödigt att producera päls ifall ingen ska ha den, därför gör vi den bara på beställning, säger Marina Kereklidou, chefdesigner för Busnel.

Den äkta pälsen har länge varit tabu och långt ifrån ett självklart inslag i kollektionerna. Inom modeindustrin har diskussionen om päls alltid varit närvarande och debatten polariserad. Men att pälsen nu syns mer har flera olika orsaker. På samma sätt som djurrättsorganisationen Peta lanserade antipälskampanjen under nittiotalet har ett aktivt pr-arbete från industrins håll haft stor påverkan för den rådande pälstrenden.

– Pälshandeln har haft en effektiv lobbykampanj den senaste tiden. Auktionshuset Kopenhagen Fur sponsrar exempelvis modeveckan i Köpenhamn,  säger Hanna Wittrock, socialantropolog och lärare i modevetenskap på Lunds universitet.

Hanna Wittrock tror också att pälsen blivit aktuell som en effekt av att mode bygger på distinktion och att särskilja det nya från det gamla. Efter år av skepsis är det därför närmast logiskt att det tidigare så utskällda materialet nu genomgår en pånyttfödelse.

 

Fakta | Päls genom tiderna

1940 – Rävsjalar, tvättbjörnsmössor och pälskappor var i princip standard bland både män och kvinnor.

1970 – Första vågen av kritik mot pälsen kom där mink och sobel kritiserades som en smaklös klassmarkör.

1990 – Först under 1990-talet tog debatten en annan riktning. Djurrättsorganisationen Peta slog igenom med kampanjen »I’d rather go naked than wear fur«.