Världsherravälde vid köksbordet

Text:

Bild: Ida Knudsen

Driva elbolag? Bota en pandemi? Eller kanske bygga ett järnvägsnät? De sällskapsspel som seglat upp som storsäljare de senaste jularna avslöjar att någonting har hänt ute i de svenska stugorna. Klassiker som Trivial Pursuit och Monopol har fått konkurrens av en samling spel där taktiserande, världsherravälde, logistik och nationalekonomiska teorier styr.

– Det börjar nästan alltid på samma sätt. Någon har spelat Carcassonne eller Ticket to Ride och frågar efter »något liknande«, säger Daniel Linder Krauklis på Science Fiction-bokhandeln, som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Han beskriver de nya spelfrälsta kunderna som »vanligt folk« – alltså personer som inte har ett överdrivet intresse för fantasy eller tyska pansardivisioner. För om sanningen ska fram är spelidéerna bakom Powergrid, Pandemic eller Ticket to Ride inte nya; de har existerat i decennier, men då mot en fond av fantasy, krig eller andra nördiga intressen.

Så kom Eurogames – en våg av spel som byggde på samma idéer som Axis and Allies, Twilight Imperium och andra klassiker: resursallokering, strategi, auktionsmoment.

De stora skillnaderna är att alla nördiga attribut har tvättats bort, och speltiderna har pressats. Ofta ner mot en timme. De är också lite lättare att lära sig – men svåra att bemästra.

Taktiktrenden har börjat sprida sig även till andra sällskapsspel. Det lilla företaget Spel i Kubik har fått en storsäljare med sitt Risky Business – ett frågesportsspel med ett extra bluffmoment – som en kombination av poker och TP.

– Vi kände att det var viktigt att lägga till en extra dimension, utöver frågorna, säger Magnus Persson, vd för Spel i Kubik.

Men nostalgiker behöver inte misströsta. Klassiska spelföretaget Alga har näst intill specialiserat sig på att ge ut just klassiker som Alfapet, Othello och Sätt sprätt på en miljon.

Den som blir bortbjuden på spelkväll bör alltså fråga sina värdar vilken titel som står på bordet. Det kan ju bli en klassisk TP-kväll – men också en bitter kamp om ett kolkraftverk i Bremen.

 

Fakta | Fem taktikspel

1. Carcassonne. Den vanligaste inkörsporten till de nya sällskapsspelen. Bygg upp ett landskap med städer, fält, vägar och kloster.

2. Ticket to Ride. Tävla om vem som kan muta in flest och längst tågsträckor.

3. Powergrid. Satsa på ett billigt kolkraftverk eller ett dyrare kärnkraftverk? Mer komplicerat än Ticket to Ride och Carcassonne, men fullt av aha-upplevelser.

4. Risky Business. Klassisk frågesport med en twist. Texas Hold’em möter Trivial Pursuit.

5. Pandemic. Fyra stora sjukdomar har brutit ut – och det är ni som ska bota dem. Ett spel där man för ovanlighetens skull spelar med varandra.