Lika dyrt som Google

Text: Jojje Olsson, Hongkong

Bild: tt

Då den taniga engelskläraren Jack Ma 1999 grundade Alibaba, var det som en mindre rival till Ebay, som då dominerade Kinas näthandel. Lokalkunskap innebar dock att Alibaba snart konkurrerade ut den amerikanska giganten, som 2006 tvingades lämna Kina. I dag säljer Alibaba mer än vad Amazon och Ebay gör tillsammans globalt.

Taobao är en marknadsplats som står för 90 procent av all näthandel mellan privatpersoner i Kina, medan Tmall är den största plattformen för företags försäljning till konsumenter. Båda ägs av Alibaba, vars betaltjänst Alipay sedan 2010 är världens största på nätet. Företaget står för hela 70 procent av alla postpaket som skickas i Kina. Totalt har bolaget 100 miljoner kunder varje dag.
Dessa siffror får investerare att dregla inför Alibabas länge väntade börsnotering. Det ryktades att den skulle ske i fjol, men en konflikt om ägarstrukturer gjorde att Jack Ma inte kom överens med Hongkongbörsen, och i stället började prata med Dow Jones och Nasdaq. Än i dag är det inte klart var noteringen görs. Oavsett var den sker, så gör den sannolikt Alibaba till världens näst högst värderade internetföretag efter Google. Vissa analytiker värderar i dag bolaget till 190 miljarder dollar, vilket kan jämföras med Facebooks börsnotering på 104 miljarder dollar år 2012.

Så låg Alibabas vinst också på 792 miljoner dollar under fjolårets tredje kvartal, jämfört med 422 miljoner dollar för Facebook och 297 miljoner för Yahoo. Under samma kvartal ökade Alibabas intäkter med 51 procent jämfört med samma kvartal året innan. Det är ändå en lägre tillväxt än vad företaget visade upp under 2013 års andra respektive första kvartal.

Den minskade tillväxten tros vara en taktik inför noteringen. Jack Ma sägs ha manat sin ledning att medvetet tjäna mindre pengar, exempelvis genom att dra ner på annonseringen inför bolagets börsnotering, som ska ske de närmaste månaderna.
En lägre värdering vid noteringen innebär nämligen ett lägre pris då Alibaba köper tillbaka 10 av de 24 procent som Yahoo nu äger av företaget. Yahoo tvingas sälja denna andel enligt ett avtal från 2011. Då noteringen väl ägt rum, och Alibaba köpt tillbaka sina 10 procent, tros tillväxten öka ännu fortare igen.

Redan 2012 handlade 220 miljoner kineser på internet. Kinas näthandel beräknas ha tredubblats till 2017, och senast nästa år passeras USA sett till värdet av alla transaktioner.

Alibaba är även aktivt inom andra områden, bland annat mikrofinansiering. De tre senaste åren har Alibaba lånat ut över 100 miljarder kronor till sina kunder, vilket egentligen är olagligt i Kina. Detta sker ändå med myndigheternas tysta medgivande eftersom Alibaba förser Kinas småföretagare med pengar. Via sin enorma databas kan man bedöma sannolikheten att en entreprenör kan betala tillbaka och därför ligger Alibabas dåliga lån på endast 0,87 procent; mycket lägre än de statliga bankerna.

I fjol fick Alibaba också klartecken att upprätta ett samriskbolag med Kinas största försäkringshus Ping An, för att sälja försäkringar online. Räkna alltså med att Alibaba efter sin notering ökar intäkterna betydligt, och kanske ta formen av Kinas första privata jättekonglomerat.

Fakta | Alibaba står stadigt

• Taobao är världens största marknadsplats för ­handel mellan privatpersoner med över 800 ­miljoner föremål till salu.

• Tmall är världens största plattform för näthandel mellan företag och konsumenter och beräknas 2016 vara värd 457 miljarder dollar. Tmall har 70 000 registrerade märken inklusive Apple och Nike.

• Alibaba.com är världens största plattform för näthandel mellan företag och kopplar främst ihop utländska importörer med kinesiska tillverkare. Har över 80 miljoner registrerade användare, från 240 länder och regioner.

• Alipay passerade redan 2010 Paypal i ­transaktionsvärde och är sedan dess världens största betaltjänst på nätet. Används för avgiftsfria betalningar på Alibabas plattformar.