Laddat på löpande band

Text:

Bild: Paul Sakuma/TT

Förra helgen gick över 300 000 människor nedför sjätte avenyn i New York. De demonstrerade för att världens ledare äntligen skulle ta ett krafttag i klimatfrågan.

Det var onekligen bråttom; järtecknen hade avlöst varandra under sensommaren. En ny studie i tidskriften Nature Geoscience visade att de globala utsläppen av koldioxid – trots alla ansträngningar – skulle komma att öka med 2,5 procent i år. Meteorologer på amerikanska National Oceanic and Atmospheric Administration spådde att 2014 skulle bli det varmaste året som någonsin uppmätts.

Ändå var förväntningarna lågt ställda. När stats- och regeringschefer från 120 länder i samma veva träffades i FN-skrapan vid East River var det egentligen ingen som trodde på att något stort skulle ske. Inte den här gången heller.

Samtidigt som politikerna valsade runt på den amerikanska östkusten pågick något betydligt mer hoppfullt i landets västra delar. I delstaten Nevada påbörjades de första arbetena för en fabrik som det snackats om länge nu – bland klimataktivister, börsanalytiker och bilintresserade.

Det är elbilstillverkaren Tesla som har kommit till Reno. Men inte för att bygga en bilfabrik. I det tomma ökenlandskapet ska en batterifabrik växa fram. Enligt planerna ska 35 gigawattimmars batterikapacitet sättas ihop varje år. Det är mer än den totala, årliga produktionen av batterier i hela världen.

För Tesla är satsningen en enorm chansning – kostnaden är beräknad till över 35 miljarder kronor – men det är också det enda sättet att nå en stor marknad med sina elbilar. Även om det har varit en rusning till företagets bilar har de varit så dyra att köparna begränsats till välbeställda människor runtom i världen.

För att kunna bygga billigare bilar är det centralt att få ner produktionskostnaden för batterierna. Enda sättet att göra det, resonerar företagets vd Elon Musk, är att massproducera dem. Med den nya fabriken är beräkningen att lagringskostnaden för en kilowattimme ska gå ner med två tredjedelar.

Bättre och billigare batterier har alltid varit den heliga graalen för dem som arbetat med att ställa om världens fordonsflotta från fossila bränslen till eldrift. Därför studerar världens övriga biltillverkare amerikanernas försök med intresse. Tesla har dessutom släppt alla sina patent fria att använda. Förhoppningen är att Teslas batterier och laddningsteknik ska bli standard i bilindustrin.

Batterifabriken handlar ändå inte bara om bilar. Flera förnybara energikällor lider av att de inte alltid producerar energi när konsumenterna vill ha den. Effektiva och billiga batterier skulle öka konkurrenskraften för både solceller och vindkraftverk. Elon Musk sitter själv som styrelse-ordförande i Solar City, ett av världens största solenergiföretag.

Möjligheten att driva på en strukturomvandling i både bil- och energiindustrin är en av anledningarna till att Tesla har rusat på börsen de senaste åren. Företaget värderas nu till över 220 miljarder kronor. Man kan jämföra det med den svenska lasbilsjätten Volvo, vars börsvärde ligger på strax över 170 miljarder kronor.

Hur rimlig värderingen är beror på om Tesla lyckas med sin stora satsning. Elon Musk själv sa nyligen att företagets värde verkade lite högt.

Om Teslamänniskorna lyckas bygga sina billiga batterier är de kanske ändå värda miljarderna. Då har de gjort mer för klimatet än ett hundratal världsledare i New York.

 

Fakta | Toppmöte i New York

 

22 september. I FN:s regi samlas världens ledare i New York för att lägga grunden för ett nytt, bindande avtal om minskade utsläpp vid nästa års globala miljökonferens i Paris.

27–31 oktober. FN:s klimatpanel IPCC publicerar under 2013 och 2014 sin femte utvärdering om klimatets förändring i form av tre delrapporter och en syntesrapport. Den sista rapporten färdigställs under mötet i Köpenhamn.

30 november–11 december 2015. Under FN:s klimatkonferens i Paris, COP21, är tanken att ett nytt bindande klimatavtal ska formuleras.