Målning för medelålders

Text:

Bild: Ida Jansson

»Man slutar inte leka för att man blir vuxen, man blir vuxen för att man slutar leka«, säger ett gammalt kinesiskt ordspråk. Kanske var det den insikten skotska Johanna Basford hade när hon för två år sedan släppte sin målarbok för vuxna, »Hemliga trädgården«.

Med sina väl utformade och detaljrika illustrationer lyckades Johanna Basford övertyga bokförlaget att målarböckerna skulle sälja. På förlaget lät de sig motvilligt övertalas, men det dröjde inte länge innan de insåg att de hade något stort på gång. De beslutade sig för att trycka den första upplagan i 16 000 exemplar. Mer än vad Johanna Basford hade kunnat drömma om.

– Jag trodde min mamma skulle tvingas köpa ett stort antal, har hon berättat för New York Times.

Men så blev det inte. Boken har sålt i över två miljoner exemplar och översatts till 20 språk. Efterföljaren »Förtrollade trädgården« har varit nästan lika framgångsrik. Båda ligger i dag på Amazons lista över de tjugo bästsäljande böckerna.

Målarböcker för vuxna framstår lätt som en nischprodukt, men att döma av försäljningen roar målarböckerna klart fler än några få. Johanna Basford är heller inte ensam på marknaden. På Amazon finns i dag tolv olika titlar, svenska Bokus och Adlibris har två vardera. Flera bokförlag har också hakat på den nya trenden och lanserar nya titlar under hösten.

Vad är då grejen? Förutom att det är kul att färglägga så har arbetet en avkopplande effekt. Färgläggandet fungerar som meditation. Genom att hjärnan helt och hållet får fokusera på uppgiften, glömmer den som målar bort både eventuell ånger och ångest. Metoden har visat sig så framgångsrik att den numera även förespråkas av många hjärnforskare.

Fakta | Andra barnsliga vuxentrender

1. I Europa och Nordamerika blir lekplatser för vuxna allt vanligare. Folk i medelåldern häver sig upp i klätterställningar eller ägnar sig åt andra muskelförstärkande lekar.

2. Den japanska kawaii-kulturen, där vuxna klär sig flickaktigt gulligt, har spridit sig till andra länder i Asien och även till Nordamerika och Europa. Tänk Yohio.

3. I New York är det i vissa kretsar inne att klä sig »knattechict«. Det innebär kläder i primärfärgerna rött, blått, grönt och gult. Och så bör man förstås inte lämna hemmet utan ryggsäck på ryggen.