Kan han undvika att bli Applemos?

Text:

Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/TT

Den hade inte lika mycket lyster som förr. När Apples vd Tim Cook i förra veckan ställde sig på scenen i San Francisco hade han i stort sett bara två stora nyheter att dela med sig av.

Hörlursuttaget skulle försvinna. Och snart skulle det gå att spela Super Mario med företagets nya Iphone – den sjunde i ordningen.

Det var annat på Steve Jobs tid. När den första Iphonen fick människor att samfällt huka sig över företagets tretumsskärmar, tala lite mindre med varandra, och för alltid förändras som art.

Det här var en gång ett företag som kunde förändra världen. På gott och ont.

Men någonting har hänt. Och inte minst aktiemarknaderna har lagt märke till Apples bristande fantasi; efter en explosionsartad värdeökning har företaget i stort sett stått stilla på börsen de senaste fyra åren.

Att Apple har blivit en annan typ av företag syns på fler sätt. Sedan några år betalar man en utdelning till sina aktieägare; på Steve Jobs tid lades alla pengar antingen på hög eller på nya utvecklingsprojekt.

En växande del av intäkterna kommer nu också från olika tjänster till användarna. I stället för att köpa nya telefoner betalar fler kunder avgifter för att lagra foton i Icloud, de hyr filmer i Itunes, de betalar dyra försäkringar för sina telefoner och de köper fler appar i App Store.

Vid senaste kvartalsrapporten hade den här intäktsgruppen vuxit med 19 procent på ett år.

En viktig pusselbit i denna tjänsteinriktade framtid är Apple Music. Precis som med svenska Spotify får kunderna betala en prenumerationsavgift för att få tillgång till (nästan*) all världens musik. Och gömt i den senaste Iphonepresentationen fanns en intressant siffra: tjänsten hade nått 17 miljoner betalande kunder.

Det är en liten siffra jämfört med de 40 miljoner människor som betalar för Spotify. Merparten av de artiklar som har skrivits om Apple Music har också handlat om vilken misslyckad produkt det är.

Men den snabba ökningen av antalet prenumeranter borde oroa Spotify; så sent som i februari hade Apple Music bara elva miljoner prenumeranter.

Värre för svenskarna är ändå det engagemang som Apple verkar visa för sitt nya musikprojekt. På scenen i San Francisco berättade Tim Cook att Apple Music har haft 70 exklusiva släpp under 2016, bland annat från Taylor Swift, Drake och Frank Ocean.

För ett Spotify som är större  – men än så länge visar röda siffror – är det ingen lätt uppgift att utkämpa ett utmattningskrig mot ett Apple med en kassa på över 200 miljarder dollar.

Det bästa utfallet vore om amerikanerna helt enkelt tröttnade och hittade något mer intressant att göra – ett ganska vanligt scenario hos stora teknikföretag.

Spotify kan i så fall hämta tröst i de alternativa teorier som finns om Apples framtid. Enligt dem håller företaget inte alls på att göra samma resa som en gång IBM och andra företag som förr ledde den tekniska utvecklingen – utan är snarare på väg mot nästa stora mål. Ryktena om att Apple håller på att bygga en elektrisk, självkörande bil är ett stöd för den hypotesen.

Om Apple tar sig an Toyota, GM, Volkswagen och de andra biljättarna kanske de inte har tid att knäcka svenskarna. Hur som helst står det alltmer klart att Spotifys framtid är knuten till Apples framtid.