Impopulär hos sina egna

Johanne Hildebrandt skrev redan i Fokus julinummer om den väntade offensiven mot IS, eller Daesh, i Mosul. Nu sker precis det som hon förutsade.

Desto större anledning att minnas de problem som Hildebrandt förutspådde när Daesh väl trängts undan.

Den blygsamma grad av sammanhållning som finns i området, beror nästan enbart på den gemensamma fienden Daesh. Bortom de tillfälliga allianserna står krutdurk staplad på krutdurk: shia mot sunni, Iran mot Saudiarabien, kurderna mot resten. Något slags seger ligger kanske runt hörnet, men freden är långt borta.

Våren 1994 var jag inneboende i Washington D.C. hos en journalist med goda demokratiska kontakter. Få tog en inte ens trettioårig svensk på allvar, så frispråkigheten var ohämmad på min värds maktmiddagar. Ingen hade ännu hört talas om Monica Lewinsky, men kampanjjournalisten David Brock hade precis dragit fram Bill Clintons osunda förhållande till Paula Jones. Presidentens defekta personlighet var vad alla talade om.

Den vitriol mina egna, republikanska vänner hävde över paret Clinton, var rena ejderdunet jämfört med vad jag hörde dessa demokrater säga. Paret Clinton, Bill och Hillary, beskrevs som makthungriga, karaktärslösa, lögnaktiga och arroganta. Avskyn var lika personlig som professionell.

Ska man förstå den paradox Johan Anderberg beskriver, är det där man måste börja. Hillary Clintons impopularitet, trots framgångarna, har djupa rötter bland hennes egna. Det är bara David Brock som omprövat allt och gjort karriär som Hillary Clintons främsta anhängare, efter att först ha gjort karriär på att smutskasta paret Clinton.

När Per-Axel »Paj« Janzon tvingades bort från Utbildningsradion efter att ha kritiserat den normkritiska ideologi som påbjöds av ledningen, uppstod en debatt. Liksom i fallet med politiseringen av museerna dök det upp avfärdanden som betraktade allt som missförstånd, eller politiska hallucinationer. Gemensamt för dem som försökte förklara bort händelserna, var att de hellre refererade till officiella dokument, än att lyssna på de berörda. Fokus tänker tvärtom. Därför får Per-Axel Janzon berätta sin berättelse i veckans nummer. Under vinjetten Synvinkel kommer vi göra mer sådant i framtiden.

Prenumerera på Fokus!

Fokus, 144 kronor per månad!