Christina Jutterström: »Vi kan inte bara sitta och förvalta«

Text: Lisa Bergman

Christina Jutterström avgår vid årsskiftet efter sex år som vd på Sveriges television. Ett av hennes nyårslöften till tittarna 2003 var att SVT skulle bli roligare.

»SVT ska ge minst ett glatt garv om dagen« lovade du för ett par år sedan. Hur har det gått med det?

– Vi kan bli bättre, vi kan bli bättre. Men man kan väl säga att femman har varit mer framgångsrika med att ge ett garv om dagen (skratt).

Vilken är den största publicistiska utmaningen för din efterträdare?

– Att leva upp till att SVT ska vara en television för alla. I dag är vi inte tillräckligt starka i gruppen »unga vuxna«, personer mellan 15 och 44 år som faktiskt är över tre miljoner tittare. Om de inte tycker att vi är attraktiva och angelägna så kan jag tänka mig att de inte kommer att vilja betala tv-avgifterna i framtiden och då slår det undan benen på public service.

Är det inte naturligt att ungdomar attraheras av de kommersiella kanalerna? Har inte ni ett annat uppdrag?

– Jo, men det heter faktiskt uttryckligen i vårt nya uppdrag att vi måste bry oss mer om unga människor – och dessutom att vi ska använda oss av den nya tekniken för det ändamålet. Det handlar om både innehåll, formspråk, tillgänglighet och marknadsföring.

Tror du inte att folk vill ha kommersiell teve i de kommersiella kanalerna och kvalitet i SVT?

– Nej, det tror jag inte. Vi försöker hålla hög kvalitet i SVT men alltför många har inte klart för sig att det finns program av intresse hos oss. När det gäller till exempel drama är det en form av television som tilltalar en yngre publik och därför har vi nästa år en större och bredare satsning på det än på mycket länge.

Höstens satsning »Bingo Royale« lovar mycket humor, mycket värme, lite glittrigt och lite galet. Är det inte lite spaghetti-tv över det?

– Titta på det först – det är faktiskt det enda jag kan säga. Man ska inte glömma att underhållning ingår i vårt uppdrag – det är inte förbehållet de kommersiella kanalerna. Bredd och djup är inte bara slagord.

Men varför måste ni tävla just i kategorin lättsam underhållning som redan finns i överflöd i de kommersiella kanalerna?

– Just för att vi gör kvalitetsunderhållning. Tittarsiffrorna visar att våra underhållningsprogram ligger vida över de kommersiella kanalerna – så de uppskattas upp­enbarligen av publiken.

Apropå tittarsiffror så har ni ju fått kritik för att stirra för mycket på det – vad tror du kritiken beror på?

– Delvis beror det på att rationaliseringarna mer tydligt än tidigare drabbade ett enskilt område, nyheterna – och att nyhetsmänniskorna reagerade när förändringarna kom för nära dem. Ett annat svar är att vi ska vara allas tv och därför måste förändra oss och hänga med i utvecklingen. Då får man finna sig i att det blir diskussioner ibland, även om det kan innebära att vissa medarbetare bara säger att ledningen gör fel. Vi ska vara lyhörda i ledningen men vi kan inte bara sitta och förvalta ett gammalt public service-företag.

Sveriges Radio har en politiskt oberoende styrelseordförande, medan SVT har en tidigare socialdemokratisk vice statsminister, Lars Engqvist – vad har det för betydelse för arbetet?

– Jag tyckte inte att det var särskilt lyckat när Lars Engqvist kom till ett oberoende public service-företag. Det ledde till en olycklig diskussion – det vet jag att han också tycker. Men jag tycker att han har fungerat bra i den rollen och har ingen kritik mot hans utövande som ordförande.

Vilka egenskaper bör den nya vd:n på SVT besitta?

– Personen måste vara public service-anhängare. Publicistisk erfarenhet underlättar nog, liksom ledaregenskaper. Högst upp brukar jag faktiskt sätta lust. Sedan måste man nog vara stark fysiskt och psykiskt.

Vad ska du göra sedan då?

– Det bekymrar mig inte så mycket – jag ska göra något roligt som inte är lika jobbigt som det här. Kanske skriva – men jag vet inte om det blir fiktion eller fakta.