»Skolpolitiken är på rätt väg«

Text: Claes Lönegård

Bild: SVT

Sista avsnittet av »Klass 9A« sänds snart – hur känns det?

– Det känns lite sorgligt att den här tiden är över. Det har varit en fantastisk erfarenhet hela det här året att få arbeta med klassen. Men också att se resultatet i tv. De första sex veckorna var oerhört krävande. Det tar tid innan man möter varandra på ett respektfullt plan. Det gäller att inte släppa en millimeter på uppdraget.

Ert uppdrag var att göra klass 9A till en av landets tre bästa klasser. Var inte det en orealistisk målsättning på en så kort tid?

– Det tycker jag inte. Min fulla övertygelse är att man kan göra det var som helst i Sverige. Klass 9A finns över hela landet. Du kan hitta dem i Pajala, i Bjursås eller i Lindköping. Möjligheten finnas att gå in och höja den akademiska statusen i en klass om man är ett enat kollegium som gör det.

Behövs det superlärare och ett tv-team för att motivera dagens elever?

– Jag tycker inte att tv-teamet har med saken att göra. De var oerhört diskreta. Efter en vecka eller två så märkte man inte av dem ens en gång. Det är förunderligt att man så snabbt anpassade sig till en sådan miljö. Anledningen till att det går så bra för klass 9A är inte att tv-teamet var där. Mina allra, allra bästa lektioner hade jag när de inte var där. Vilket var synd.

Hur kommer det sig att kunskapsnivån är så låg hos många svenska elever?

– Omvärldskunskapen ligger lågt, kan jag säga, på många olika plan. Jag tror att mycket ligger i att man under lång tid har lämnat eleverna själva att söka kunskap. På nätet till exempel. Eller genom grupparbete eller enskilda studier. Det fungerar inte. Inte enbart.

Elever behöver en stark ledning. Fram för allt är det oerhört viktigt att man har en kompetent och lyhörd skolledning till att börja med. Det är A och O för att resultaten ska visa sig hos eleverna.

Håller du med om att det har varit för mycket »flum« i den svenska skolan?

– Definitivt. Det var ditt ord dock.

Med tanke på att du har lång pedagogisk erfarenhet från flera länder – hur står sig svensk skolpolitik i jämförelse?

– Jag tycker att vi är på rätt väg nu. Det som händer inom den svenska skolan för tillfället är väldigt, väldigt bra.

Vad är det som är bra i den skolpolitik som förs?

– Att den fokuserar mer på kunskap. Den är viktig för vårt land om vi över huvud taget ska hänga med internationellt. Kunskapsnivån sjunker drastiskt i Sverige. Det kan man se om man tittar på läsförståelse, matematik eller omvärldskunskap i de stora internationella undersökningarna.

Så utbildningsminister Jan Björklund är inne på rätt linje?

– Jag tycker att vi är på god väg nu. Men det betyder inte att jag håller med om alla Björklunds idéer. Det vill jag klart markera. Jag tycker inte om polishämtning eller beslagtagning av mobiler och sådana här saker som har varit aktuella ett tag. Det kan jag inte acceptera.

Vilken nivå håller svenska lärare?

– Jag tror att vi behöver vässa oss där. Lärarutbildningen behöver bli bättre. Om du jämför med Finland till exempel, är det en helt annan kompetens som krävs för att bli lärare där än vad det är i Sverige. Eller om du jämför med hur det var i Sverige för 25–30 år sedan.

Vad är skillnaden?

– Du blir numera antagen på ganska mediokra meriter. Och väldigt mycket utbildning sker på distans, till exempel. En lärare bör finnas på fältet och arenan. Man måste ju vara tillsammans med sina kurskamrater för att stötas och blötas. Och framför allt ha närkontakt med eleverna. Man kan inte sitta ute i busken och läsa och komma in på campus med jämna mellanrum.

Läs mer: Om klass 9a, om den svenska skolan.