Snålast vinner

Text: Lotta Engzell-Larsson

Hittills i år har ett tjugotal flygbolag gått i konkurs. Danska Sterling är det senaste i raden. Många fler kommer att följa. Även stora bolag.

Alitalia ansökte om konkurs i augusti men räddades i sista stund av Italiens statsöverhuvud Berlusconi. Det var länge sedan branschen tjänade pengar och det var glamoröst att flyga.  Men lågprisbolaget Ryan Air går fortfarande med vinst, och de utvecklar hela tiden sitt koncept för att pressa kostnaderna ännu mer. De säljer sprit i påsar i stället för flaskor, man kan inte reglera ryggstödet, hela inredningen är i plast för att planet lättare ska kunna spolas rent. Brickborden är borttagna. Behovet är ju begränsat eftersom det självklart inte bjuds på någon mat. Bolagen kan säkert bli ännu mer uppfinningsrika. Varför inte ta betalt för toabesök? En tiokrona per minut i dörrautomaten borde dra in några hundringar om dryckesförsäljningen är tillräckligt aggresiv. Och varför ska säkerhetsbälte vara gratis? Var och en tar också med sig en egen sittkudde till flygstolen.

Och, handen på hjärtat, nog borde man kunna rationalisera lite mer på personalsidan? Passagerarna skulle kunna turas om att flyga planet. Autopiloten sköter ju ändå det mesta. Och bensin köper alla förstås med sig, en egen dunk, som överlämnas i samband med incheckning. Planet förresten, varför ska flygbolaget behöva tillhandahålla en flygmaskin? Det är ju en serviceindustri. Den kan inte hålla på och hantera flygplan, det förstår ju var och en. Kanske finns det ändå en framtid för SAS om de bara är lite kreativa?