Lönsam syndaflod

Text: Lisa Bergman

Man behöver inte vara lättstött för att betrakta vantar och mössa i mitten av juni som en personlig kränkning. Inledningen av sommaren 2009 är den kallaste på femtio år och en uppretad svensk folkmobb läser nu maniskt all överkomlig information om vädret.

Även om vi alla känner oss som förlorare finns det vinnare i det tilltagande väderbruset.

Ta trotjänaren SMHI, vars affärsverksamhet växer så det knakar. Eller kvällstidningarna som konsekvent brukar leverera snäppet finare prognoser än sina morgonkollegor. Men nu tycks de ha tappat sugen, för deras midsommarprognos är inte ett dugg mer optimistisk än någon annans.

Den enda som lovar något bättre än ihållande regn på midsommarafton är den gamla väderräven Pohlmans nya sajt klart.se.  Det lockar. Sajten har bara varit uppe någon vecka men har redan mer än 50 000 unika besökare varje dag och ökar 15–20 procent varje dag. Här drömmer man om väderanpassade annonser.

– Det idealiska vore om vi kunde visa glassannonser när det är gassande sol och reseannonser när vädret är dåligt, säger Alexander Hannerland.

Vädret ser alltså ut att vara en alldeles utmärkt affärsidé. Men hur många vädersajter och personliga prognoser vi än får så återstår själva grundproblemet. Vädret, alltså.