Det gröna kretsloppet

Text:

Forskningen har länge varit entydig: pengar vinner inga val. När ekonomer och statsvetare runt om i världen isolerat politikernas pengarullningar har de kommit fram till att det inte spelar någon roll om de lagt en miljon eller två under en valrörelse. Om detta har forskare som Jeff Milyo och Steven Levitt försökt berätta: att många av de dyraste kampanjer världen sett har gått förlorande ur val.

Fast har de hört talas om det svenska centerpartiet? Partiet som efter en dyster vår bestämde sig för att bränna pengar snabbare än Frank Andersson i Las Vegas? Annie Lööf, Mikael Arthursson och de andra tidigarelade sin valkampanj inför EU-parlamentsvalet och började skriva checkar till reklamare. Sjuttio miljoner kronor var budgeten – mer än vad kristdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet lade tillsammans.

Är det resultatet vi ser nu? När partiet har klättrat upp på fastare mark.

Njae, om man rådfrågar vetenskapen. Ja, om man frågar de avlönade pr-konsulterna och digitalstrategerna.

Men kanske är allt ändå bara ett utslag av dåligt samvete, ett sätt att hjälpa de krisande pappers- och mediebranscherna.

För pengarna som partiet strör omkring sig är ju praktiskt taget stulna från tidningsbranschen. När partiet sålde koncernen Centertidningar 2005 betalade fyra tidningsföretag 1,8 miljarder kronor i en affär som sedermera ansetts som en av de sämsta i historien.

Så även om 70 miljoner kronor inte vann några val, har utgifterna på annonssidor och flygblad varit ett välkommet industristöd. Plågade redaktioner och pappersmassefabriker behöver all hjälp de kan få. Och om det fortsätter i den här takten är skulden reglerad redan till Europaparlamentsvalet år 2094.