Slutpumpat i Danmark

Text: Jan Lindroth

Oljan har varit billig länge nu. Kommer vändningen 2017? Därom tvista analytikerna. Men i Danmark verkar man ha bestämt sig. De två företag som byggde upp den danska oljeindustrin vänder nu branschen ryggen.

Dong och Mærsk – två en gång stabila kassakossor – har i dag svårt att tjäna några pengar över huvud taget på det svarta guldet. Det fossila äventyret startade för 50 år sedan när Maærsk började pumpa olja. Senare anslöt sig statliga Dong (Danmarks Olje och Naturgas). Toppen nåddes vid mitten av förra årtiondet. Och enligt danska Energistyrelsen kommer fälten i Nordsjön att vara tömda 2047. Men ett viktigt skifte kommer tidigare än så: om bara några år slutar Danmark att vara nettoexportör av först olja och sedan gas.

Problemen hopar sig för oljebranschen. De senaste två åren har priset tyngts av en envis överproduktion. Dessutom drar den förnybara energin undan mattan för höga oljepriser. Kostnaderna för att bygga nya vindkraftverk och solpaneler har rasat med så mycket som 50 procent på bara några år.

Utbyggnaden går i rasande fart och i dag investeras det globalt långt mer i förnybart än i fossila energislag. Samtidigt vinner elbilar mark; Tysklands förbundsråd deklarerade nyligen att fossildrivna bilar kan förbjudas från 2030.

Det är inte konstigt att oljeföretagen blir nervösa.

Dongs strategi för närvarande är att pressa ut vad man kan ur existerande källor men man nyinvesterar i stort sett ingenting och enheten är i praktiken till salu. Dong har också redan sålt vissa intressen i norska oljefält.

Även om Dong inför sin börsnotering i somras övergav de officiella planerna på att sälja oljedelen så tror många att det bara är en tidsfråga innan det sker – på ett bräde eller i delar. Kassaflödet från oljedelen går just nu rakt in i ny vindkraft, i synnerhet havsbaserade vindkraftsparker med fokus på Nordsjön.

Företaget är redan världsledande på området. Dong vann tidigare i år kontraktet för två jättelika vindkraftsparker utanför Holland som tillsammans motsvarar ett mindre kärnkraftverk.

Medan Dong vill kapa oljan för att få bättre vind i seglen så lämpar A.P. Møller-Mærsk oljan över bord för att beordra full fart framåt för sitt världsledande containerrederi.

Energidelen ska försvinna från bolaget genom försäljning, börsnotering eller kanske utskiftning de närmaste två åren, olika alternativ ska utvärderas.

Bakom strategibytet skymtar kapitalmarknadens krav på avkastning. Aktiekursen har trampat vatten eller sjunkit den senaste tioårsperioden och i dag är tillväxten i koncernens verksamheter nästan noll eller i bästa fall i linje med utvecklingen i BNP.

– Vi vill komma till tillbaka till en långsiktig tillväxt, förklarade koncernchefen Søren Skou kursomläggningen på ett analytikermöte.

I stället är det rederiet, hamnar och liknande som ska få en högre växel. Mærsk Line är redan världens största containerrederi men tillväxten har avstannat. I bästa fall växer marknaden i linje med global BNP framöver.

Men Mærsk vill att stor ska bli större och det ska ske genom att dels vara bäst, dels genom att köpa konkurrenter, till exempel delar av den konkursade koreanska konkurrenten Hanjin.

Dongs och Mærsks beslut är början på slutet för en era i danskt näringsliv. Men även om det har gått knackigt på slutet har äventyret varit långt ifrån förgäves. Danska staten har totalt fått in över 400 miljarder danska kronor sedan oljan började flöda för ett halvsekel sedan.