Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
thora-3-1 Kultur

Thora blev tårtbiten

Thora L Norgård hade aldrig bakat när hon bestämde sig för att säga upp sig från jobbet och bli tårtdesigner.

Thoras Tårtor« står det på skylten utanför den lilla butiken på Renstiernas gata på Södermalm i Stockholm. Här tillverkar Thora L Norgård tårtkreationer som blivit vida omtalade och efterfrågade sedan starten för ett och ett halvt år sedan.

– Jag är överöst av förfrågningar och tvingas säga nej till beställningar hela tiden. Jag är fullbokad lång tid framöver, säger hon.

Succén blir inte mindre märklig av att Thora L Norgård aldrig hade bakat när hon sa upp sig från jobbet som teaterproducent på Stockholms stadsteater för att bli tårtdesigner. Hon gillar inte ens tårtor.

– Jag tycker de är för söta och sliskiga. Så det har varit en utmaning för mig att hitta smaker som jag själv tycker om. Jag går igång på allt som är konstigt. Att blanda choklad och hallon tycker jag är jättetråkigt, då är det roligare att hitta oväntade smakkombinationer som tomat och morot, eller basilika och olivolja.

Hennes uttalade mål är att göra tårtor trendiga.

– Tårtor gör folk glada. Just nu jobbar jag med en beställning från ett företag som ska ge bort tårtorna som present till sina kunder.

Hur rimmar tårtor med den allmänna hälsotrenden?

– Jag tycker det rimmar jättebra. Du ska leva hälsosamt, men när du unnar dig något extra ska du ha världens snyggaste och godaste tårta. Mina designade tårtor är ju inget man äter varje dag utan vid speciella tillfällen.

Thora L Norgård föddes in i en teaterfamilj och har själv arbetat inom teatern sedan hon var 17 år. Karriären gick som på räls och hon var fast anställd som producent på Stadsteatern när hon 2014 kände att hon ville göra något helt annat.

– Att det blev tårtor är en ren slump. Jag ville ta ett break från teatern och åka till New York och göra något bara för min egen skull. Jag letade utbildningar på nätet, och tänkte att jag kanske ville utbilda mig till kock, men så hittade jag den här skolan, The International culinary center, som hade en utbildning specialiserad på tårtdesign. Det tyckte jag lät spännande.

Inför avresan provbakade hon tio tårtor – de första tårtor Thora gjort i sitt liv.

– Jag har aldrig bakat, jag kan än i dag inte baka en kanelbulle, men när jag kom till New York förstod jag snabbt av mina lärare att jag är särskilt begåvad på det här med tårtdesign. Det är som att jag är gjord för att skapa vackra tårtor. Jag har alltid varit en kreativ person som målat och snickrat möbler och älskar att pilla med saker. Jag är pedantisk. Med tårtorna kombineras alla mina intressen, det var som att pusselbitarna föll på plats.

Under tiden i New York tog hon kontakt med den kände konditorn Roy Fares och Per Mattsson på NK Bageriet, som blev som mentorer för henne.

– Jag skickade dem bilder på mina tårtor. Det var deras positiva feedback som fick mig att våga ta steget och satsa fullt ut. Jag behövde bekräftelsen, att veta att respekterat branschfolk i Sverige tyckte att jag var duktig.

Hon gick ut utbildningen som kursetta och väl hemma i Sverige gick allt snabbt.

– Det fullständigt exploderade. Jag fick beställningar från alla håll efter att jag hade lagt upp ett par bilder på Instagram. Ett par månader senare stod jag i TV4 och designade tårtor och sedan har det rullat på. I mars i år öppnade jag butiken och studion här på Söder.

Thora L Norgårds tårtor är närmast att likna vid konstverk. Ingen tårta är den andra lik.

– Vill man ha en vanlig prinsesstårta går man till ett konditori. Hit kommer folk som vill ha något speciellt.

Vilken tårta är du mest nöjd med?

– Den snyggaste tårta jag gjort var för till tjej som skulle fylla 30 år. Hon ville ha en rosa Beyoncétårta och eftersom jag själv är ett stort Beyoncéfan så gick jag »all in«. Det blev en avskalad tårta, med texten »Flawless« och en liten citron i toppen som en blinkning till Beyoncés album »Lemonade«. Den har nästan blivit lite berömd, det har hänt flera gånger att kunder kommit in i butiken för att beställa »Flawlesstårtan«.

Den märkligaste tårta du gjort?

– En hudfärgad tårta med med ådror och navelsträng till fans av David Cronenberg-filmen »Existenz«. Den såg jätteäcklig ut, men blev faktiskt riktigt god.

Vad är drömuppdraget?

– Att få göra en modeinspirerad tårta till Vogues legendariska chefredaktör Anna Wintour. Jag inspireras mycket av mode och musik när jag gör mina tårtor.

Vad kostar en tårta?

– Det beror ju på hur många bitar och hur lång tid det tar att göra tårtan. Men det är svårt att komma under 1 000 kronor. Den dyraste tårta jag har gjort var en bröllopstårta för 17 000 kronor. Den var dekorerad med massa sockerblommor och tog över en vecka att göra.

Trots priserna och en full orderbok har Thora L Norgård haft det svårt att få verksamheten att gå runt ekonomiskt. Under hösten har hon haft ett sidojobb som producent på Dramaten, men i år ska hon satsa fullt ut på tårteriet, och utöka öppettiderna i butiken.

– Jag är fortfarande nybörjare på det här och prövar mig fram. Jag arbetar med att få ett bättre flöde i tillverkningsprocessen och hitta en arbetsmetod där varje tårta tar mindre tid. Hittills har jag behövt så lång framförhållning, helst tre till fyra månader, för varje beställning. Men nu efter årsskiftet ska jag kunna ha kunder som behöver tårtor med ett par dagars varsel.

I dag har hon en anställd assistent som hjälper henne i butiken.

– I längden kan jag ju inte göra allt själv, men tårtdesign är ett väldigt specifikt hantverk, som man inte lär sig på de konditorsutbildningar som finns i Sverige. Jag funderar på att ta in lärlingar, som jag lär upp själv.

Thora L Norgård har en noga uttänkt plan för Thoras Tårtor. Hon drömmer om att göra samma sort företagsresa som smyckesdesignern Efva Attling.

– Hon startade med en liten butik på Söder och nu finns hon på Fifth Avenue i New York och på en massa andra ställen. Jag vill också alltid vara kvar här på Söder, det är företagets hjärta, men drömmen är att expandera med fler butiker i Stockholm och kanske någon gång i Malmö.

Video: Erik Fichtelius

SD eller S?

KrönikaNovell
Prenumerera