Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Krönika

Vänsterns nya ofarliga politik

Har antirasisterna inte tänkt på att mörkhyade människor också innehar olika maktpositioner?

Jag är inte religiös, det vill säga jag köper inte något paket med trossatser och dogmer, inte ens om det står vänster på etiketten. Det värsta tabubrottet i dag verkar vara att förneka att Sverige är strukturellt rasistiskt.

Blunda och tänk på hur ett land skulle se ut som är byggt på och så genompyrt av rasismens över och underordning att ingen kan undkomma. Påminner det samhälle vi ser på näthinnan om dagens Sverige? Skulle inte tro det. Rasister och rasism existerar naturligtvis. Men strukturell rasism är ett fånigt, missvisande begrepp som borde ha låsts in i det postkoloniala seminarierummet i stället för att få förvirra ett helt land att missförstå sig själv.

Jag anser exempelvis inte att det är tecken på strukturell rasism att fråga någon varifrån hen kommer, att inte kunna uttala namn korrekt, att vilja ha ett kvotsystem för asylsökande i stället för öppna gränser, att bära dreadlocks fast man har vit hud, att tycka att vissa traditioner eller livsstilar är sämre än andra, att framföra religionskritik. Det verkar som om rasismbegreppet måste expandera för att bekräfta teorin om Sverige, vilket både banaliserar och normaliserar rasism eftersom så många människor och åsikter plötsligt passar in i beskrivningen.

Och hur ska vänstern kunna övertyga någon som tänker självständigt att strukturell rasism är något som bara kan utövas av samhällets majoritetsgrupp mot minoriteter, alltså; det kan per definition inte förekomma inom eller mellan minoritetsgrupper och inte riktas mot majoriteten. Har antirasisterna inte tänkt på att mörkhyade människor också innehar olika maktpositioner och att de via sitt ursprung kan tillhöra majoritets- respektive minoritetskulturer?

Strukturell rasism är också ett kasst verktyg för den som vill förstå samhället. För det konstiga är att det också sägs förklara företeelser som utbildning, inkomst och arbetslöshet. Men det måste väl finnas rimligare förklaringar till att exempelvis sysselsättningsgraden för somalier i Sverige endast är cirka 25 procent? Varför har inte den strukturella rasismen hållit tillbaka personer från Eritrea som efter 20 år i Sverige har lika hög inkomst som finländarna; 95 procent av de inrikesföddas medianinkomst.

Hur ska vänstern kunna förändra samhället när de identitetspolitiska/postkoloniala tankefigurerna de drabbats av får problemformuleringarna att låta som en dåligt pitchad dystopisk sci-fi-rulle? Kitimbva Sabuni, talesperson för Afro-svenskarnas riksförbund, höll strax före jul ett tal på Rinkebymanifestationen där han menade att överdödligheten bland andra generationens invandrare beror på den svenska kolonialismen. Förorterna är alltså de nya kolonierna där de så kallade svarta och bruna kropparna hanteras, bevakas, kontrolleras och går under som i de amerikanska reservaten eller i Sydafrikas homelands. Han hävdade också att fördomar  lett till att vita socialsekreterare omhändertar barn för att de ska växa upp hos majoritetssvenska medelklassfamiljer.  »Under den koloniala ordningen hämtar kolonisatören vad den behöver från de koloniserade.«

Jag är säker på att en massa vänstermänniskor oavsett hudfärg anser att Sabunis tolkning av våldet, kriminaliteten och fattigdomen är befängda. Men som talesperson för den bidragsfinansierade lilla lobbygruppen Afrosvenskarnas riksförbund anses Sabuni representera alla med svart hud. Det ger honom med flera legitimitet att hävda att kritikerna av flummet är rasister eller husblattar – beroende på hudfärg.

Faktum är att både svarta och vita har svårt att få arbete utan utbildning. Men det finns hopp. Långtidsutredningens bearbetning av OECD:s vuxenvariant av Pisaundersökningen visar att utrikes- och inrikesfödda, oavsett hudfärg och ursprung, får jobb i samma utsträckning i förhållande till deras färdighetsnivå i matematik, svenska och problemlösning. Att de goda nyheterna inte slagit igenom kanske beror på att de inte passar de in i vänsterns världsbild. Kanske är det lättare och billigare för makthavarna att gödsla anti-rasistbranschen med skattepengar än att genomföra omfattande sociala reformer.  Tyvärr skulle dock klassisk social ingenjörskonst mot ojämlikheten också kunna ses som ett övergrepp på de nya  koloniernas invånare. Eftersom makten, enligt dem som förläst sig på Foucault, alltid är repressiv och förtryckande, särskilt när det tycks vara tvärtom.

I dag tycks socialismen ha försvunnit från vänsterns agenda och ofarlig postkolonial antirasism och allmänhumana mänskliga rättigheter kommit i dess ställe. Det stora genomslaget för strukturell rasism och dess tankegångar är vänsterns största seger i mannaminne men tyvärr också det bästa som hänt den ekonomiska och politiska eliten.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera