Hur bra är en spelning?

Text:

En inställd spelning är också en spelning och det är precis det som är problemet om man inte är rockstjärna, utan tillhör publiken.

Jag skulle ha varit på Nick Cave i onsdags. Det sket sig. Trots att jag hade schemalagt hela veckan, minut för minut, svällde en text okontrollerat. Det var bara att dra på blåstället och stryparhandskarna och kasta sig in i ordmassan. Biljetterna gav jag bort.

I Aftonbladet fick han fyra plus. I Expressen fyra getingar. I Dagens Nyheter fick han en femma.

Svenskan verkar också ha fastnat på jobbet.

Och jag står inte riktigt ut med att läsa vad som står bredvid betygen. Jag sneglar lite: »intensiv«, »desperat«, »hotfull«, »vacker«, »sårbar«, »extrovert svårmod« …

Allt det man längtar efter, alltså.

Förra veckan var jag på Stones. Den där konserten som Po Tidholm sågade i DN så rejält att kulturredaktionen kunde glädja sig åt att publicera en klickvänlig uppföljningsartikel om läsarstormen, där Tidholm kunde spä på lite extra:

»De har inga relevanta efterföljare i dag, spelas knappt på radio och Jagger är ju inte någon rockpoet direkt. Det är som tvåtaktsmotorn och burkskinkan – det finns ett skäl till att saker försvinner.«

Jag är en enkel människa, så jag var rätt nöjd med Stones. Å andra sidan kan jag kan faktiskt inte påminna mig att jag någonsin varit på en konsert som fått sådär enhälligt, riktigt bra betyg. Tanken börjar sakta krypa i mig:

Tänk om jag inte har en aning om hur bra en bra spelning faktiskt är?

Och mitt introverta svårmod bara växer.

Text: