Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Aktuellt / Debatt / Ekonomi / Inrikes / Politik

Svepet: Teslas värde ökar, kötider ökar på BUP och skralt med bärplockare

Värdet på techbolagen ökar, kötiderna till BUP ökar och bärplockare saknas i skogen. Svältår, säger företagare i Stöde. Häng med i morgonens Svepet!

Uppåt för Tesla och techbolagen

Amerikanska techbolag går som tåget i coronatider, rapporterar Svenska Dagbladet. Elbilstillverkaren Tesla redovisar en vinst för fjärde kvartalet i rad och aktien, som redan stigit nästan 300 procent under 2020, fortsätter uppåt. Allt fler bedömare varnar dock för att techbolagens värderingar är för höga.

Allt längre kötider vid BUP

Köerna till barn och ungdoms psykiatrin BUP blir längre och längre. I maj fick bara 65 procent hjälp i tid, det visar en ny statistik från Sveriges kommuner och regioner. Ing-Marie Wieselgren, nationell samordnare för psykisk hälsa, säger till Sveriges Radio att efterfrågan på vård ökar och fler tidiga insatser skulle behövas.

Bärplockare saknas i skogen

Förväntningarna på säsongen låga inom bärbranschen. Coronapandemin gör att få thailändska bärplockare kommer till Sverige i år. De står normalt för merparten av plockningen till bärindustrin. ”Det blir ett svältår för företaget, det är ett troligt scenario”, säger bärföretagaren Ulf Hagner i Stöde utanför Sundsvall till SVT.

DEBATT

”När det i allt högre grad handlar om hitte-på-uppgifter som föga liknar arbete – då är det dags att kommunpolitiker, och riksdagsfolk som hejar på, frågar sig om det är rimligt.” Malin Siwe i Expressen om meningslösa feriejobb.

”När den andra smittvågen drabbar oss i höst, och det kommer den att göra även enligt danska epidemiologer, får vi inte stå oförberedda. Vi bör följa Tysklands exempel och införa munskyddsplikt. Inte för statens skull, utan för vår egen och varandras.” Carsten Jensen på DN Kultur.

“Högernationalisternas varumärken bygger på att misstänkliggöra människor för att de bara har mage att existera. Och de lever i symbios med världens mäktigaste företag.” Lotta Ilona Häyrynen i Aftonbladet.

 

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera