Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren

Margrethe Vestager.

Ekonomi / Kapitalet

EM i bötesbelopp

Slutstrid närmar sig i Volvos och Scanias kartellmatch.

Listan över danska skärmytslingar med Sverige är både lång och illuster. Från Valdemar Atterdags brandskattande av Visby på 1300-talet, Kristian Tyranns dekapiterande av Stockholmsaristokratin på 1500-talet till de därpå följande seklen ständigt återkommande krigen länderna emellan.

Senare års mindre blodiga landskampande i herrfotboll har tippat maktvågskålarna något till svensk fördel. Till exempel skulle vi inte varit i det fotbolls-EM som börjar nästa fredag om vi inte hade tagit favorittippade Danmarks plats i ett avgörande kval.

Nu står dock en dansk redo att tillfoga Sverige ett avgörande slag.

Margrethe Vestager är den tidigare ekonomi- och inrikesministern som sedan 2014, i rollen som EU:s konkurrenskommissionär, har tagit nappatag om några av världens största företag. Såväl Google som Gazprom är några som fått sina fiskar varma av den förra ledaren för Det radikale venstre, som för övrigt sägs vara förlagan till statsministern i tv-serien »Borgen«.

Nu har Vestager några av kronjuvelerna i svenskt näringsliv i sikte, lastvagnstillverkarna Volvo och Scania. Tillsammans med fyra andra konkurrenter – MAN, Daimler, Iveco och DAF – utreds de för brott mot EU:s konkurrenslagstiftning. Enligt de uppgifter som har blivit kända gäller misstankarna i praktiken en kartell mellan åren 1997 och 2011. De exakta detaljerna bakom EU:s anklagelser är inte offentliggjorda. Men enligt Financial Times misstänkts bolagen har styrt priser och arbetat för att försena nya utsläppsstandarder.

I november 2014 utfärdade EU ett preliminärt besked i processen, vilket har fått flera av lastvagnsjättarna att reservera möjliga förluster i sina bokslut, totalt 2,6 miljarder dollar eller motsvarande en bit över 20 miljarder kronor. Men i medier har uppgifter förekommit om det dubbla. Det skulle i så fall innebära de högsta böterna hittills utdömda av EU i konkurrensmål. Det tidigare rekordet var 13 miljarder för en kartell inom tv- och monitorelektronik.

I söndags publicerade Financial Times uppgifter från »folk nära diskussionen om böter« som sa att kommissionen kan komma till ett beslut: »i år, möjligen inom några veckor«. Fast med brasklappen, om nu EU inte ändrar sig.

Ett besked om stora böter skulle få flera konsekvenser. Till att börja med vore det en prestigeförlust för hela branschen, en näringsgren som är en hörnpelare inte minst i svensk industri. Om detaljerna som kommer fram är graverande, riskerar lastvagnstillverkarna att dras ned i samma förtroendemässiga underjord som Volkswagen efter dess fusk med utsläppstester.

Böter slår också finansiellt mot bolagen. Volvo har hittills reserverat motsvarande 3,7 miljarder kronor. Även om det skulle bli högre än så är det förvisso småpotatis i ett bolag som i fjol omsatte 312 miljarder och gjorde en nettovinst på 15 miljarder. Men beloppen kanske inte stannar där, då böter kan innebära ytterligare skadestånd från drabbade.

Särskilt intressant är fallet med Scania. Även om bolaget går som tåget vore miljardböter mycket ovälkommet för ägarna VW, som just nu pressas finansiellt av den egna avgasskandalen. Scania självt tömdes för övrigt i december på 10 miljarder i extra utdelning till tyskarna.

Det ofta bångstyriga Södertäljeföretaget har dock, som enda av de anklagade företagen, vägrat att reservera för möjliga böter. Bolagets representanter har tvärtom slagit ifrån sig anklagelserna. I årsredovisningarna ger Scania prognosen att kommissionen, om den går vidare med kraven i sitt preliminära besked, inte kommer att lyckas.

Om Scanias självsäkerhet grundar sig i en övertygelse om att enbart de själva är oskyldiga, eller om hela kartellanklagelsen inte håller, är oklart. Klart är att det hela nu utvecklats till en envig mellan en danska i Bryssel och tyskkontrollerade svenskar i Södertälje.

Vem som vinner den matchen är större än ett fotbolls-EM.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera