Webbchef/kommersiell redaktör

Nyhetsmagasinet Fokus söker webbchef/kommersiell redaktör.

Nyhetsmagasinet Fokus genomför nu en omfattande digital omställning. Under året lanserar vi en ny sajt, en ny betalvägg och en ny organisation under mottot ”digital first”. Målet är att öka både den digitala läsningen och antalet digitala prenumeranter. Vi söker därför en erfaren webbchef/kommersiell redaktör som vill vara med i detta spännande arbete.  

Din huvuduppgift blir att maximera konverteringen från besökare till betalande prenumeranter. Tjänsten kräver flera års erfarenhet av redaktionellt webbarbete, god allmänbildning, nyhetsnäsa och en god stilistisk förmåga. Du måste kunna sätta säljande rubriker samt prioritera om på sajten för att maximera besök och konvertering. Du behöver en stor förståelse för vad som driver konvertering och behärska relevanta analysverktyg för att i realtid kunna följa läsarbeteenden. Men tjänsten kräver också god förmåga att analysera läsardata över längre perioder och dra upp strategier för hur Fokus ska kunna öka antalet besökare och därmed antalet digitala prenumeranter. Webbchefen måste också förstå vilken typ av unikt material Fokus läsare är villiga att betala för och tillsammans med innehållsredaktörerna se till så att den typen av material beställs och produceras. 

Du älskar den redaktionella miljön men behöver kunna samarbeta lika tätt med marknad och försäljning som med redaktionen. För att understryka att detta är en affärskritisk roll rapporterar du till Fokus kommersiella chef Julia Lundmark. I frågor som rör publiceringar och utgivarfrågor är du underställd Fokus chefredaktör och ansvarige utgivare Jon Åsberg.

Välkommen med din ansökan senast 15 augusti 2021 till julia.lundmark@fokus.se. Urval och intervjuer sker löpande.

För frågor om tjänsten, kontakta Julia Lundmark, Kommersiell chef, julia.lundmark@fokus.se 070-6201214