»Nätverken som driver flyktingsmugglingen är världens mest samvetslösa resebyrå«

Text:

Hur har reaktionerna varit i Italien efter veckans tragedier på Medelhavet?

– Allmänheten är djupt berörd. Men politikerna har tyvärr mest agerat reaktivt, inte proaktivt. De skryter med att de lyckas fånga några av dem som kör båtarna, men det är inte dem vi måste komma åt. Det är de stora skurkarna.

Ni tillbringade två år i Nordafrika och Mellanöstern för att intervjua människosmugglare. Varför?

– Vi hade fått nog av den naiva debatten i Italien och ville visa hur systematiskt smugglarna arbetar. Vi var tvungna att träffa de här samvetslösa människorna för att få EU att vakna.

Vad var det för människor ni mötte?

– Smugglarna som vi intervjuade var mycket mer professionella och välorganiserade än vi hade förväntat oss. De är ofta intelligenta, talar flera språk flytande, bär tre olika mobiltelefoner, kör fina bilar och läser internationella tidningar för att hålla sig uppdaterade. De kallar sig inte för smugglare utan för »agenter« och flyktingarna som de tar betalt av benämner de »klienter«. Många smugglare är både charmerande och socialt skickliga. De samarbetar med lokala stammar, exempelvis i Libyen, och drar fördel av det instabila politiska läget där. Mycket tyder också på att en del av de pengar som de tjänar på flyktingsmugglingen finansierar internationell terrorism.

Vad ansåg de smugglare ni mötte om EU:s insatser för att sätta stopp för deras verksamhet?

– De bara skrattar åt EU. »Stäng ni era gränser så kan vi höja våra priser ännu mer.«

Hur är smugglarna organiserade?

– I massor av stora och små nätverk, båda nationellt och internationellt. De har mycket stora resurser och kan flytta pengar hur lätt som helst. Många har en annan kriminell bakgrund men har i stället valt att gå över till människosmuggling. Är du smugglare och förlorar en båt full med knark på havet så kommer någon att döda dig. Om det är människor på båten är det ingen som bryr sig.

Hur mycket kostar en biljett över Medelhavet?

– Mellan 800 och 2 000 euro per person, beroende på nivå. Det lägsta priset gäller på de mest riskfyllda resorna, de sämsta båtarna, kanske i ett lastutrymme eller container. Har du pengar kan du köpa dig en högre komfort, en sorts business class för flyktingar. Den som har råd köper ett falskt pass och falska papper och en flygbiljett i stället. De kriminella nätverken som driver denna storskaliga flyktingsmuggling är världens mest samvetslösa resebyrå.

Vet flyktingarna som väntar på att få åka över till Europa hur farlig resan är?

– De flesta är medvetna om riskerna men ändå ser de smugglarna som en sorts frälsare. De kallar dem för sina änglar.

Gav någon av smugglarna uttryck för en känsla av ånger eller dåligt samvete?

– Nej, inte alls. De försöker ge en positiv bild av sin verksamhet, att de hjälper människor i nöd. De vet att folk dör på deras båtar, men de hävdar att de erbjuder fattiga människor utan framtidshopp något som ingen annan kan erbjuda dem: möjligheten till ett bättre liv.

Finns det något sätt att stoppa människosmugglarna?

– EU behöver samarbeta med de berörda ländernas myndigheter. Vissa av dem är det förstås svårt att samarbeta med av uppenbara skäl, som Libyen och Syrien. Men med länder som Egypten, Tunisien och Turkiet finns det mycket mer att göra. Vi behöver ett nytt EU-direktiv och samordnad lagstiftning i alla EU-länder. Helt enkelt organisera oss lika bra som människohandlarna gör och stänga alla deras kryphål. Nu är det alldeles för enkelt för dem.

Har du några konkreta förslag till politikerna?

– Vi bör göra det möjligt för människor att söka asyl utanför EU:s gränser, i länder som Egypten och Turkiet. På dessa ställen kan EU sätta upp center där människor på flykt kan få hjälp att komma till EU på laglig väg. Det skulle göra att färre flyktingar var beredda att betala smugglare för att ta dem över Medelhavet. Sist men inte minst måste vi börja se flyktingarna som människor, med samma rättigheter som vi. Det handlar bara om politisk vilja, inget annat.

Fakta | Tillbringade två år med flyktingsmugglarna

Andrea Di Nicola är professor i kriminologi vid universitetet i Trento, Italien. Tillsammans med frilansjournalisten och filmaren Giampaolo Musumeci tillbringade han två år i Mellanöstern och Afrika för att intervjua de kriminella nätverk som smugglar flyktingar till Europa. Resultatet är boken »En flyktingsmugglares bekännelser« (Chialettere, 2014). Andrea Di Nicola har vunnit det italienska prestigefyllda Borsellino-priset för sina insatser mot organiserad brottslighet.