Trafikverkets plan: 25 år för att fixa järnvägarna
Nära 1200 miljarder kronor i ny underhållsplan för vägar och spårbunden trafik.
Nära 1200 miljarder kronor i ny underhållsplan för vägar och spårbunden trafik.
Det kommer ta 25 år för att komma ikapp underhållet av landets eftersatta järnvägar, enligt Trafikverket som idag presenterade en ”historiskt stor satsning” på svensk infrastruktur.
– Vi skulle kunna stänga av järnvägssystemet och underhålla det snabbare, men då skulle vi förlora många nyttor, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Totalt handlar Trafikverkets nationella planförslag för 2026–2037 om 1 171 miljarder kronor.
– Utöver mer pengar på infrastruktur så är regeringen fast besluten att vi behöver få ut mer infrastruktur för pengarna, säger Andreas Carlson på en pressträff.
Ungefär hälften av de nästan 1 200 miljarder kronorna väntas gå till underhåll och andra hälften till byggande av nya projekt. I planen har 20 miljarder kronor frigjorts för 27 projekt som enligt Trafikverket har ”större nytta” jämfört med alternativa satsningar. Där listas som de fem främsta och i fallande prioriteringsordning bulleråtgärder vid Lommabanan i Skåne, en ny isbrytare, förbättrad trafikplats vid Rotebro, planskild korsning i Knivsta samt upprustning av Tomteboda bangård i Stockholm. En del tidigare planerade satsningar utgår, däribland stängsel längs Malmbanan mellan Boden och Gällivare samt dubbelspår utanför Sundsvall och utanför Växjö.
– Flera objekt som vi nu föreslår behöver omprövas eller lyftas bort, där har förutsättningarna förändrats under tiden, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
Enligt Pär-Erik Westin, som har lett verkets arbete med planen, är de delar som nu plockas bort eller görs omtag för på Ostkustbanan vid Sundsvall och Gävle väldigt olönsamma. Kostnaden motsvarar inte nyttan, vare sig för godstrafik eller passagerare.
– Man bör göra en förnyad utredning och se med nya ögon på Ostkustbanan, säger Pär-Erik Westin.
När det gäller underhållet av landets järnvägar, som har kritiserats från flera håll, säger Maiorana att planen är att ”vara i kapp till 2050”.
– Det går att göra snabbare men då kan vi inte släppa fram lika mycket trafik som vi gör, säger han.
När det gäller vägnätets underhåll är ambitionen att underhållet ska betas av fram till 2037. Trafikverkets plan ska fastställas av regeringen under kommande vår.
– Det är för tidigt att svara på om jag köper det (planen) rakt av, säger Carlson och hänvisar till den remissrunda som ska pågå under hösten där synpunkter från näringsliv, kommuner och regioner ska tas in.
När det är klart avser regeringen att spika planen i vår.
***
Läs även: Stegra i kamp mot klockan