Mitt konto

Hantera ditt konto och prenumeration

Vanliga ärenden

Tillbaka

Mina uppgifter

Personlig information

Förnamn

..

Efternamn

..

E-post för kommunikation

..
Ändra

Min adress

Adress

..

Postnummer

..

Ort

..

Land

..
Ändra

Hittar du inte vad du söker?

Gå till vår kundtjänst

Kundtjänst
Tillbaka

Hantera prenumeration

Hittar du inte vad du söker?

Gå till vår kundtjänst

Kundtjänst
Tillbaka

Pausa prenumeration

Från och med

Till och med

Tillbaka

Anmäl utebliven tidning

Fokus distribueras normalt på torsdag eller fredag. Har du inte fått din tidning? Anmäl det här så skickar vi en ny så snart som möjligt.

Hittar du inte vad du söker?

Gå till vår kundtjänst

Kundtjänst
Tillbaka

Vi kommer skicka en ny tidning till dig

Vänligen kontrollera att din adress är korrekt.

Adress

..

Postnummer

..

Ort

..

Land

..
Ändra
Anmäl
Tillbaka

Anmäl utebliven tidning

Vilket nummer saknar du?

Välj nummer

Välj nummer

Vet du inte vilket nummer du saknar? Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig

Vänligen kontrollera att din adress är korrekt.

Adress

..

Postnummer

..

Ort

..

Land

..
Ändra
Anmäl
Tillbaka

Betalningar

Betalningshistorik

Hittar du inte vad du söker?

Gå till vår kundtjänst

Kundtjänst
Tillbaka

Kundtjänst

Här kan du själv hitta svar på de vanligaste frågorna

Vi strävar efter att erbjuda den bästa möjliga upplevelsen för dig som använder vår tjänst. Vår supportavdelning är här för att hjälpa till med eventuella frågor, problem eller feedback du kan ha.

Tillbaka

Kundtjänst

Ring oss eller skriv till oss

Vi strävar efter att erbjuda den bästa möjliga upplevelsen för dig som använder vår tjänst. Vår supportavdelning är här för att hjälpa till med eventuella frågor, problem eller feedback du kan ha. Hör gärna av dig via telefon eller kan du kontakta oss via formuläret nedan.


Telefonnummer:

010-583 58 80

Öppetider:

09:00-17:00

Kontaktformulär


Beskriv vad du vill ha hjälp med ..
Tillbaka

Vanliga frågor

Vanliga frågor och svar

Varför kan jag inte lyssna på era premiumpoddar trots att jag är prenumerant?
  1. Kontrollera att du är inloggad
  2. Gå till Mina sidor för att kontrollera att din prenumeration är aktiv.
  3. Om din prenumeration inte står som aktiv, trots att du är betalande prenumerant, kan du testa rensa din cache (se nedan instruktion).

Så rensar du din cache:

  1. Öppna din webbläsare på datorn (Chrome, Safari, Microsoft Edge eller liknande).
  2. Klicka på Historik i rullgardinsmenyn.
  3. Klicka på Visa fullständig historik.
  4. Klicka på Rensa webbinformation.
  5. Välj tidsintervall högst upp. Välj Genom tiderna om du vill rensa allt.
  6. Markera kryssrutorna bredvid Cookies och andra webbplatsdata och Cachade bilder och filer.
  7. Klicka på Rensa data.
  8. Prova logga in på fokus.se igen och se om det fungerade för dig.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur kommer jag i kontakt med kundservice?
Många av dina ärenden kan du lösa själv på Mina sidor. Om du behöver komma i kontakt med oss och inte hittar dina ärenden här, kan du kontakta oss på [email protected] Du kan också ringa oss på vardagar mellan 9-17 på numret 010-583 58 80. Då kan du tala in ditt meddelande till vår röstbrevlåda.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur avslutar jag min prenumeration?
För att avsluta din prenumeration går du in på Mina sidor och klickar på "Min prenumeration". Där kan du enkelt säga upp din prenumeration.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Förändras min prenumeration på något sätt när ni gör om?
Nej. Din prenumeration kommer att fortsätta som vanligt. Det som ändras är hur man loggar in på sitt konto.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Det står att jag inte har en aktiv prenumeration trots att jag har det
Det kan förekomma tekniska problem under en övergångsperiod medan vi byter prenumerationssystem. Om det står att du inte har en aktiv prenumeration, trots att du är prenumerant, ska du höra av dig till [email protected].  

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Jag har ingen e-postadress kopplad till min prenumeration
Har du inte loggat in med e-post på Fokus.se förut kan du höra av dig till [email protected] så hjälper vi dig med det.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur loggar jag in på den nya inloggningssidan?
  1. Ange den e-postadress som du använde för att genomföra ett köp
  2. Gå till din inkorg i ett separat fönster – där ska du ha fått en kod från Fokus
  3. Kopiera den koden som har skickats till dig, eller tryck bara på “Logga in” i mejlet
  4. Gå tillbaka till inloggningssidan och fyll i koden som skickades till dig
Om det inte fungerar, kontakta oss via formuläret nedan så hjälper vi dig.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Varför laddar fokus.se/podcasts så långsamt?
Vi arbetar med att förbättra prestandan på fokus.se/podcasts. Under tiden kan du själv prova att rensa din webbläsares historik och cachade minne.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Varför kan jag inte lyssna på Tala ut premium hos podme?
Podme har tyvärr inte stöd för premiumpoddar i dagsläget. Det enklaste sättet är att gå till fokus.se och lyssna där: https://www.fokus.se/podcasts/ Observera att du behöver vara prenumerant för att kunna lyssna på hela avsnitten. En prenumeration tecknar du här: https://www.fokus.se/prenumerera/

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur gör jag för att lyssna på er premiumpodd Tala ut?
Du hittar en guide här

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Varför kan jag inte lyssna på hela avsnittet i podden Tala ut?
Vår podd Tala ut! är en premiumpodd, vilket innebär att det finns en gratisversion där man får ett smakprov av avsnittet, för att lyssna på hela avsnittet behöver man bli prenumerant och lyssna på Tala ut premium (podden är märkt med "premium" i högra hörnet). Du kan också lyssna på https://www.fokus.se/podcasts/ Du blir prenumerant här: https://www.fokus.se/prenumerera/

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Varför blir jag utloggad när jag sparar en artikel?
Funktionen att spara en artikel är ny för att du som läsare enkelt ska kunna hitta dina favoritartiklar, utloggning sker endast första gången som du sparar en artikel. Du loggas ut och behöver logga in igen för att vi ska kunna koppla ihop det nya funktionen med rätt konto.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur kan jag ta del av låsta artiklar?
För att kunna läsa låsta artiklar på fokus behöver du logga in (om du redan har en prenumeration) eller teckna en prenumeration. Du kan också köpa enskilda artiklar utan att prenumerera, då genom att klicka på "köp artikel" när du är inne på artikeln du vill läsa, köpet går via Sesamy.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Varför står det Sesamy AB på mitt kontoutdrag?
När du debiteras för ditt artikelköp så står det Sesamy AB på ditt kontoutdrag. Det är Sesamy som tillhandahåller vår betallösning för artikelköp.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Kan man köpa Fokus som lösnummer?
Fokus finns att köpa som lösnummer på en antal ställen. Var du kan köpa den hittar du här: https://www.tidsam.se/magazines/fokus-sv/

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur fungerar autogiro?
Med autogiro dras summan från ditt konto varje månad. Du kan snabbt och enkelt teckna autogiro via www.fokus.se/autogiro och signera med mobilt bankid. Du kan också anmäla autogiro via din internetbank. Du sparar dessutom in fakturaavgiften på 50:- per faktura.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur kommer jag i kontakt med er på Fokus?
Du hittar alla kontaktuppgifter här: https://www.fokus.se/kontakta-oss/

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur anmäler jag utebliven tidning?
Om du av någon anledning inte har fått papperstidningen kan du själv reklamera på Mina sidor. Först loggar du in på fokus.se sedan hittar du Mina sidor under ditt namn i drop-down menyn. Klicka på Mina prenumerationer och Registrera reklamation. Du kan också anmäla utebliven tidning här!

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Kan jag ha en tillfällig adress?
Det går bra att ha en tillfällig adress. Du kan ange den själv på Mina sidor. Först loggar du in på fokus.se och sedan hittar du Mina sidor under ditt namn i drop-down menyn.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur ändrar jag min adress?
Du kan ändra din adress själv på Mina sidor. Först loggar du in, sedan hittar du Mina sidor under ditt namn i drop-down menyn.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Har Fokus en app?
Vi har en app för vår e-tidning. Den kan du ladda ner för Android eller iOS. Där kan du läsa tidningen i pdf-format. Du kan också läsa den på webben: etidning.fokus.se

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Köpt en digital prenumeration, men kan inte logga in?
När du har köpt en digital prenumeration behöver du också aktivera den. Det gör du på fokus.se/registrera

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Vad kostar en prenumeration på Fokus?
Du hittar våra priser på https://www.fokus.se/prenumerera/

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Vad har Fokus för politisk färg?
Fokus är en tidning som ställer höga krav. Analys, snarare än löst tyckande. Oberoende och självständighet politiskt, men också i förhållande till vår egen bransch och våra kollegor. Ett intresse för samtiden, utan att vara samtidens fångar. Uppriktighet, även när den gränsar till det oförskämda. En vilja att beskriva världen som den är, snarare än att tala om hur den borde vara. Språk och stilistik i klass med de bästa internationella förlagorna.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Vad ingår i en digital prenumeration?
Du har tillgång till allt material på fokus.se samt vår e-tidning som du hittar på etidning.fokus.se

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Tillbaka

Avbryt prenumeration

Vilken prenumeration vill du avsluta?

Välj prenumeration:

Välj prenumeration:

Avsluta
Tillbaka

Ändra adress för prenumeration

Ändra adress

Adress

..

Postnummer

..

Ort

..

Land

..
Ändra
Tillbaka

Inloggning

Vanliga frågor och svar

Hur loggar jag in på Fokus.se?
  1. Ange den e-postadress som du använde för att genomföra ett köp
  2. Gå till din inkorg i ett separat fönster – där ska du ha fått en kod från Fokus
  3. Kopiera den koden som har skickats till dig, eller tryck bara på “Logga in” i mejlet
  4. Gå tillbaka till inloggningssidan och fyll i koden som skickades till dig.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Har Fokus en app?

I dagsläget har vi en app där du kan läsa e-tidningen. Den hittar du på App Store eller Google Play-butik eller liknande app-butik på din enhet.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Jag har köpt en digital prenumeration, men kan inte logga in.

Kontrollera den e-postadress du angav när du tecknade din prenumeration. Det är med den du sedan loggar in på fokus.se. När du loggar in anger du e-postadressen. Därefter får du en kod som du använder för att logga in med. Du behöver med andra ord inget lösenord.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Varför blir jag utloggad när jag sparar en artikel?

Funktionen att spara en artikel är ny för att du som läsare enkelt ska kunna hitta dina favoritartiklar, utloggning sker endast första gången som du sparar en artikel. Du loggas ut och behöver logga in igen för att vi ska kunna koppla ihop det nya funktionen med rätt konto.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur kan jag ta del av låsta artiklar?

För att kunna läsa låsta artiklar på fokus behöver du logga in (om du redan har en prenumeration) eller teckna en prenumeration. Du kan också köpa enskilda artiklar utan att prenumerera, då genom att klicka på ”köp artikel” när du är inne på artikeln du vill läsa, köpet går via Sesamy.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Tillbaka

Köp och betalningar

Vanliga frågor och svar

Varför står det Sesamy AB på mitt kontoutdrag?

När du debiteras för ditt artikelköp så står det Sesamy AB på ditt kontoutdrag. Det är Sesamy som tillhandahåller vår betallösning för artikelköp.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Kan man köpa Fokus som lösnummer?

Fokus finns att köpa som lösnummer på en antal ställen. Var du kan köpa den hittar du här: https://www.tidsam.se/magazines/fokus-sv/

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur fungerar autogiro?

Med autogiro dras summan från ditt konto varje månad. Du kan snabbt och enkelt teckna autogiro via www.fokus.se/autogiro och signera med mobilt bankid. Du kan också anmäla autogiro via din internetbank. Du sparar dessutom in fakturaavgiften på 50:- per faktura.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Jag har blivit dubbelt fakturerad

Om du fått dubbla fakturor ska du kontakta vår kundservice, så löser vi det åt dig.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Jag har inte fått någon faktura

Om du inte fått din faktura ska du kontakta kundservice, så löser vi det åt dig.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Tillbaka

Prenumerationer

Vanliga frågor och svar

Hur avslutar jag min prenumeration?

För att avsluta din prenumeration går du in på Mina sidor och klickar på ”Min prenumeration”. Där kan du enkelt säga upp din prenumeration.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Förändras min prenumeration på något sätt när ni gör om?

Nej. Din prenumeration kommer att fortsätta som vanligt. Det som ändras är hur man loggar in på sitt konto. Det kan förekomma tekniskt strul, tveka därför inte att höra av dig om du har problem med din inloggning eller har problem med någon faktura.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Det står att jag inte har någon aktiv prenumeration trots att jag har det.

Det kan förekomma tekniska problem under en övergångsperiod medan vi byter prenumerationssystem. Om det står att du inte har en aktiv prenumeration, trots att du är prenumerant, ska du höra av dig till [email protected].

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Jag har ingen e-postadress kopplad till min prenumeration

Har du inte loggat in med e-post på Fokus.se förut kan du höra av dig till [email protected] så hjälper vi dig med det.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Vad kostar en prenumeration på Fokus?

Du kan kolla på aktuella erbjudanden här: fokus.se/prenumerera

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Vad ingår i en digital prenumeration?

I en digital prenumeration ingår allt vårt innehåll på webben, inklusive våra podcasts och vårt stora arkiv. I en digital prenumeration ingår även e-tidningen.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Tillbaka

Utebliven tidning

Vanliga frågor och svar

Hur anmäler jag utebliven tidning?

Om du av någon anledning inte har fått papperstidningen kan du själv reklamera på Mina sidor. Först loggar du in på fokus.se sedan hittar du Mina sidor under ditt namn i drop-down menyn. Klicka på Mina prenumerationer och Anmäl utebliven tidning.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Tillbaka

Podcast

Vanliga frågor och svar

Hur lyssnar jag på Tala ut?

Här kan du läsa en fullständig guide på hur du lyssnar på Tala ut!.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Hur aktiverar jag ert premiumflöde i min poddapp?

Tala ut! finns i de största podd-apparna: Spotify, Apple Podcaster och Google Podcast.

För att lyssna i de apparna behöver du aktivera ”Tala ut! – Premium” genom att följa de här stegen:

1. Logga in på fokus.se

2. Gå till fokus.se/podcasts/

3. Klicka på ikonen för Tala ut!

4. Klicka på ”Spela i din podd-app”.

5. Du kommer nu till en sida med flera val. Tryck på den poddplattform du vill lyssna i. När du skickats vidare dit, tryck på ”Följ” eller ”Subscribe” inne i den plattform du valt. Du kan också välja att skanna QR-koden.

6. Kom ihåg att du måste aktivera dina poddar på varje enhet du vill lyssna från. Om du aktiverar poddarna från en laptop kommer du inte per automatik att få upp poddarna i din mobil. Om du vill lyssna även där måste du aktivera poddarna i mobilen också.

7. Om du föredrar att lyssna direkt på fokus.se, så behöver du inte aktivera någonting, utan det räcker med att du är inloggad.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Varför laddar Fokus.se/podcasts så långsamt?

Vi arbetar med att förbättra prestandan på fokus.se/podcasts. Under tiden kan du själv prova att rensa din webbläsares historik och cachade minne.

Så rensar du din cache:

  1. Öppna din webbläsare på datorn (Chrome, Safari, Microsoft Edge eller liknande).
  2. Klicka på Historik i rullgardinsmenyn.
  3. Klicka på Visa fullständig historik.
  4. Klicka på Rensa webbinformation.
  5. Välj tidsintervall högst upp. Välj Genom tiderna om du vill rensa allt.
  6. Markera kryssrutorna bredvid Cookies och andra webbplatsdata och Cachade bilder och filer.

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Varför kan jag inte lyssna på hela avsnittet av Tala ut?

Våra premiumpoddar, till exempel Tala ut! går bara att lyssna på om du har en aktiv prenumeration på Fokus. Här följer en guide till hur du får åtkomst till våra premiumpodcasts.

  1. Kontrollera att du är inloggad
  2. Gå till Mina sidor för att kontrollera att din prenumeration är aktiv.
  3. Om din prenumeration inte står som aktiv, trots att du är betalande prenumerant, kan du testa rensa din cache (se nedan instruktion).

Så rensar du din cache:

  1. Öppna din webbläsare på datorn (Chrome, Safari, Microsoft Edge eller liknande).
  2. Klicka på Historik i rullgardinsmenyn.
  3. Klicka på Visa fullständig historik.
  4. Klicka på Rensa webbinformation.
  5. Välj tidsintervall högst upp. Välj Genom tiderna om du vill rensa allt.
  6. Markera kryssrutorna bredvid Cookies och andra webbplatsdata och Cachade bilder och filer.
  7. Klicka på Rensa data.
  8. Prova logga in på fokus.se igen och se om det fungerade för dig.

Varför kan jag inte lyssna på Tala ut! premium-versionen på Podme?

Podme har tyvärr inte stöd för premiumpoddar i dagsläget.

Det enklaste sättet är att gå till fokus.se och lyssna där: https://www.fokus.se/podcasts/

Observera att du behöver vara prenumerant för att kunna lyssna på hela avsnitten. En prenumeration tecknar du här: https://www.fokus.se/prenumerera/

Får du inte svar på din fråga?

Skriv till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice