Volvo skär ner – har vi vant oss vid att Kina tar allt?
Vd:n spelar ner betydelsen. Men det är oundvikligen en förlust för Sverige, skriver Lotta Dinkelspiel.
Vd:n spelar ner betydelsen. Men det är oundvikligen en förlust för Sverige, skriver Lotta Dinkelspiel.
Volvo Cars skär ner 3000 tjänster globalt, varav majoriteten i Sverige och flertalet rör kontorsarbetare. Ett tecken på att Kina stärker greppet, skriver flera analytiker. Detta trots att Kina redan har ett mycket starkt grepp om Volvo. Huvudägaren Li Shufu äger via sitt kinesiska bilföretag Geely drygt 78 procent av aktierna och kan köra över vilken annan ägare som helst.
Volvo Cars har ett regionalt huvudkontor i Shanghai, med en stor forsknings- och utvecklingsavdelning och bolagets styrelse har en särskild Kinakommitté vars uppgift är att förbereda och granska frågor “som rör den strategiska inriktningen och utvecklingen av Volvo Cars verksamhet i Kina." 2020 var Geely och Volvo nära att fusioneras. Det blev aldrig av, men Volvo har med åren kommit närmare och närmare sina kinesiska ägar- och systerbolag.
I förra veckan bekräftade Volvo Cars nygamla vd Håkan Samuelsson för DI att samarbetet inom Geelykoncernen nu fördjupas ytterligare, men han ser det inte som något problem. ”(....) vi har självklart ett intresse av att få upp volymerna genom att samordna. Det är inte alls samma sak som att vår förmåga att bygga bilar från grunden äventyras.”
Men frågan är om det inte långsiktigt är precis det som håller på att hända. När kinesiska Geely köpte Volvo var de ett ungt personbilsföretag, med begränsat kunnande av personbilstillverkning. I dag är bolaget väletablerat och kombinerar det man lärt sig i Göteborg, med det kunnande inom elbilar som finns i Kina. De suger i sig och springer om, precis på samma vis som kinesiska bolag i andra industrier har gjort i decennier.
För några år sedan träffade jag en schweizare som hade arbetat för ABB i Kina, och han berättade hur de lämnade över ritningar till sitt kinesiska samriskföretag.
Alla förstod att man släppte ifrån sig unik kunskap till en konkurrent, men ingen brydde sig nämnvärt, bonusen man fick baserades på försäljningen i Kina. Värre blev det för ABB, när man några år senare fick det kinesiska bolaget som konkurrent i Latinamerika. Kineserna tillverkade då likadana tåg till lägre priser och ABB fick se sig förbisprungna.
I september förra året meddelade Geely att man planerar att integrera sin omfattande personbilsportfölj, som utöver Volvo och Geely innehåller bolag som Lotus, Polestar, Lynk &Co och Zeekr. Tidigare i maj berättade Geely att man ska köpa ut Zeekr från New York-börsen, något China Daily beskrev som en del av strategin som går under namnet "One Geely", ett försök att ena koncernens verksamheter, eliminera interna överlappningar och stärka dess konkurrenskraft.
För Volvos del var en nedskärning säkert nödvändig. Lönsamheten faller, konkurrensen hårdnar och tullarna svider. Och det hela försämras ytterligare av kraftiga förseningar av Volvos elbilsplattform.
Om inte Göteborg levererar finns det inte längre någon anledning för Geely att ha omfattande verksamhet där. Det är dåligt både för Göteborg och för Sverige.
Volvo Cars skär ner 3000 tjänster globalt, varav majoriteten i Sverige och flertalet rör kontorsarbetare. Ett tecken på att Kina stärker greppet, skriver flera analytiker. Detta trots att Kina redan har ett mycket starkt grepp om Volvo. Huvudägaren Li Shufu äger via sitt kinesiska bilföretag Geely drygt 78 procent av aktierna och kan köra över vilken annan ägare som helst.
Volvo Cars har ett regionalt huvudkontor i Shanghai, med en stor forsknings- och utvecklingsavdelning och bolagets styrelse har en särskild Kinakommitté vars uppgift är att förbereda och granska frågor “som rör den strategiska inriktningen och utvecklingen av Volvo Cars verksamhet i Kina.” 2020 var Geely och Volvo nära att fusioneras. Det blev aldrig av, men Volvo har med åren kommit närmare och närmare sina kinesiska ägar- och systerbolag.
I förra veckan bekräftade Volvo Cars nygamla vd Håkan Samuelsson för DI att samarbetet inom Geelykoncernen nu fördjupas ytterligare, men han ser det inte som något problem. ”(….) vi har självklart ett intresse av att få upp volymerna genom att samordna. Det är inte alls samma sak som att vår förmåga att bygga bilar från grunden äventyras.”
Men frågan är om det inte långsiktigt är precis det som håller på att hända. När kinesiska Geely köpte Volvo var de ett ungt personbilsföretag, med begränsat kunnande av personbilstillverkning. I dag är bolaget väletablerat och kombinerar det man lärt sig i Göteborg, med det kunnande inom elbilar som finns i Kina. De suger i sig och springer om, precis på samma vis som kinesiska bolag i andra industrier har gjort i decennier.
För några år sedan träffade jag en schweizare som hade arbetat för ABB i Kina, och han berättade hur de lämnade över ritningar till sitt kinesiska samriskföretag.
Alla förstod att man släppte ifrån sig unik kunskap till en konkurrent, men ingen brydde sig nämnvärt, bonusen man fick baserades på försäljningen i Kina. Värre blev det för ABB, när man några år senare fick det kinesiska bolaget som konkurrent i Latinamerika. Kineserna tillverkade då likadana tåg till lägre priser och ABB fick se sig förbisprungna.
I september förra året meddelade Geely att man planerar att integrera sin omfattande personbilsportfölj, som utöver Volvo och Geely innehåller bolag som Lotus, Polestar, Lynk &Co och Zeekr. Tidigare i maj berättade Geely att man ska köpa ut Zeekr från New York-börsen, något China Daily beskrev som en del av strategin som går under namnet ”One Geely”, ett försök att ena koncernens verksamheter, eliminera interna överlappningar och stärka dess konkurrenskraft.
För Volvos del var en nedskärning säkert nödvändig. Lönsamheten faller, konkurrensen hårdnar och tullarna svider. Och det hela försämras ytterligare av kraftiga förseningar av Volvos elbilsplattform.
Om inte Göteborg levererar finns det inte längre någon anledning för Geely att ha omfattande verksamhet där. Det är dåligt både för Göteborg och för Sverige.