Som ung lärarstudent ställde Inger Enkvist en fråga till sin föreläsare på Lärarhögskolan i Göteborg:

– Vad ska vi göra om vi har svenska i årskurs nio i Kortedala och eleverna över huvud taget inte lyssnar på oss?

– En väl förberedd lektion misslyckas aldrig, var svaret hon och hennes kurskamrater fick tillbaka.

För Inger blev det tydligt: Hon gick en yrkesutbildning som saknade vetenskaplig bas; en statlig monopolutbildning som inte hade svar på de blivande lärarnas frågor.

Det här är Inger Enkvists berättelse om sin kritik mot Lärarhögskolan, om antiintellektuell inkludering och om hur hon anser att lärarutbildningen kraftigt bör omorganiseras.

Som prenumerant kan du lyssna här.

Är du inte prenumerant? Teckna en prenumeration här!

Få 6 månaders obegränsad läsning – för bara 79kr

Månadens erbjudande

Obegränsad tillgång till allt innehåll på fokus.se och i appen
Nyhetsbrev varje vecka
Avsluta när du vill