Ekonomi

Coop omkört mellan hyllorna

Den som färdas söderut på Nynäsvägen från Stockholm och tar av vid trafikplats Handen möter ett vägskäl. Åt vänster ligger Ica Maxi. Åt höger Coop Forum. De flesta svänger vänster. De två stormarknaderna ger en tydlig bild av situationen för Sveriges två största dagligvarukedjor just nu. Ica står starkt med ökande marknadsandelar och stabila vinster, medan förlusterna skenar i Coop som tappar kunder. Den ena tjänar miljarder och den andra förlorar hundratals miljoner. Hur kan skillnaderna vara så stora?

Det finns flera förklaringar, men en viktig orsak är att Ica har varit framgångsrikt inom stormarknaderna, där kooperationen har haft sina största problem.

– Det vi har att klandra oss för är att vi inte har investerat i nya enheter eller rustat upp i de gamla, säger Coop Sveriges vd Thomas Evertsson.

På Coop Forum i Haninge möts kunden av ett grått cementgolv. Det ser ut som om någon har smällt upp hyllor med livsmedel i en gammal flyghangar. Stormarknaden har sett ungefär likadan ut sen den öppnade i en annan tidsålder, på 1970-talet. Fram tills nu.

– Det ska bli mer lättöverskådligt för kunderna, säger butikschefen Fredrik Fast.

Han är en av dem som ska se till att Coop tar sig upp på banan och slår tillbaka mot Ica och de andra matjättarna. Haningebutiken är en av de stormarknader som ska byggas om för att få in luft och ljus, cementgolvet ska täckas av vitt kakel. Samtidigt ska service och lyhördhet öka. Men det är en bit kvar att gå.

På motsatt sida om Nynäsvägen ligger Ica Maxi som drivs av entreprenörerna och radarparet Mikael Gadd och Mikael Andersson. De utstrålar det lugn som kanske följer av att driva den butik som hade störst omsättning av alla dagligvarubutiker i Sverige förra året. Det är så här Coop vill se ut: stora ljusa ytor, tv-skärmar ovanför kassorna. Här finns ett nytt bageri med sju bagare.

– Jag tror att det är tre saker som ligger bakom vår goda försäljningsutveckling, säger Ica Sveriges vd Peder Larsson. Kunderna gillar oss, vi finns på bra lägen, våra handlare är entreprenörer som äger sina egna butiker.

Icas och Coops affärsmodeller är fundamentalt olika. Ica Sverige AB är i stort sett en grossistverksamhet som levererar varor till landets Ica-handlare, som i sin tur äger sina egna butiker. Coop Sverige däremot driver både grossistverksamhet och butiker.

Dessutom har de helt olika ägarform. Ica Sverige ingår i Ica-koncernen, som ägs av de börsnoterade företagen Hakon Invest och Royal Ahold, medan Coop Sverige ingår i Coop Norden – ägt av konsumentföreningarna i Sverige, Danmark och Norge.

Mattias Karlkjell, detaljhandelsanalytiker på investmentbanken ABG Sundal Collier anser att Icas affärsmodell bidrar till företagets försprång i Sverige.

– De lokala entreprenörerna jobbar stenhårt för att anpassa sitt sortiment och utbud till den lokala marknaden – de får ju själva ta del av vinsterna, säger han.

Men Coop har inte alltid legat i bakvattnet. Kooperationen byggde stormarknader först av alla i Sverige redan på 1970-talet och länge gick de bra. Men sedan hakade konkurrenterna på. Under 2000-talet pressades priserna och större butiker vann mark på de mindres bekostnad. Ica med nya moderna stormarknader var tidigt ute och sänkte sina priser. Samtidigt lyckades de behålla lönsamheten genom att lyfta volymerna, sätta press på leverantörerna och öka andelen egna varumärken (som de tjänar mer på).

Vid sidan av stod Coop och tittade på när de blev omsprungna.

Samtidigt ökade konkurrensen inte bara från befintliga aktörer, utan även utländska kedjor, som tyska Lidl, började söka sig upp i Norden. I ett försök att stärka sin ställning slog sig de tre kooperativa dagligvarukedjorna i Sverige, Danmark och Norge ihop i koncernen Coop Norden 2002. Tillsammans skulle de stå starka. Men det fungerade inte; i förra veckan aviserades att det nordiska samarbetet bryts upp. Den gemensamma inköpsorganisationen blir kvar, men butikskedjorna ska återgå i nationell ägo.

– Samordningsvinsterna uteblev, förutom när det gäller inköp, erkänner Lars Idermark, ny styrelseordförande i Coop Sverige.

Nu satsas all kraft på att vända utvecklingen på den svenska marknaden. Siffrorna är inte helt klara, men Thomas Evertsson säger att Coop Sveriges förlust halverades under 2006.

– Vi satsar två och en halv miljarder framöver i ett omfattande moderniseringsarbete av både vårt koncept och våra butiker. Sedan måste vi bli konsekventa med varumärket. Våra butiker har ju för tusan inte hetat samma sak i Stockholm som i Umeå. Men nu ska vi heta Coop överallt, säger han.

Över vägskälet vid Handen faller snön stilla.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera