Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Intervju

»Arbetet med brorsan är ganska tjafsigt«

Manusförfattaren och konfliktsökaren Sara Haag nöjer sig inte med »Pappas pengar«.

Sara Haag är en av de mer prisade i tv- och radioreklamlandet Sverige. Hon var en av grundarna till det framgångsrika bolaget Delorean och i augusti 2007 startade hon eget och har bland annat hunnit med att som regissör jobba med Ving, McDonalds och Telia.

Reklamandet är en del av henne. Manusförfattandet en annan. Som nu när hon tillsammans med sin bror, Erik, har skrivit manus till den andra säsongen av »Pappas pengar«, en serie om Bröli och hans snuskigt rika pappa som bor på slottet Stjärtnäs.

Olof Wretling som den mycket bortskämde och naive, men också väldigt nyfikne och förändringsbenägne sonen, och Johan Ulveson som den informative pappan som gör allt för sin son, är perfekta i sina roller. Svt-serien förklarar begrepp som demokrati och funderar kring skillnader mellan rika och fattiga och gör det med en varm humor.

– Man kan vara hur politisk i tv som helst, bara man inte är tråkig. Det finns inga svar i programmet, det är mer att vi undersöker vissa saker. Vad gäller politik så finns det vissa saker i vår moderna tillvaro som är komplicerade oavsett vad man röstar på. Det är komplicerat att vara rik, när det finns fattiga. Rättvisa är seriens grund och även om man är pytteliten är man intresserad av rättvisa.

Hästälskaren Sara Haag ger ett bestämt intryck och understryker att hon tycker om motstånd. Som när hon beskriver samarbetet med brorsan, Erik: »Ganska tjafsigt, men väldigt bra. Det är ett positivt motstånd.« Hon, som gärna svävar ut i verbala sidospår, med många knorrar och vändningar och filmreferenser, konstaterar att i reklamvärlden finns det inget utrymme för att vara tråkig eller dålig. Det måste finnas liv och vitalitet i slutresultatet, »Lite rött på kinden«, som Bo Widerberg uttryckte det. Samtidigt trivs hon med de ramar som en reklamfilm eller radioreklam innebär, det finns en ekonomisk ram och det finns en tidsram.

– Det finns väldigt mycket smarta människor i reklambranschen. Det är en miniatyrvärld och så finns det jättemycket puckon också. Man kan få tillgång till människor som är väldigt roliga och smarta och härliga. Har man roliga kunder så är det jättekul.

När hon fyllde nio, 1980, flyttade familjen från Stockholms Kungsholmen till Riddarhyttan i Skinnskattebergs kommun i Västmanland, en ort som då hade runt 800 invånare. Hennes mammas kompis kallade Sara för »Svarta september« som för övrigt också var en terroristgrupp.

– Hon sa att jag tittade, stirrade, väldigt intensivt. Jag var inne i mitt, i min värld. Hade ett ganska rikt inre liv. Min styvfarsa har sagt att han aldrig stött på ett barn med en så stark egen vilja. Det var omöjligt att få mig att göra något jag inte ville göra och jag pratade ganska mycket som en vuxen. Fast jag var liten.

Sen blev det flytt till Sorunda, sex mil söder om Stockholm, när Sara skulle börja sjuan. I gymnasiet pendlade hon fyra timmar om dagen, till Stockholm och Södra Latin. Där träffade hon för första gången folk som var som hon, hon målade sexton timmar i veckan och »kunde nog ha fortsatt med det«.

– Men jag sa till min bildlärare att jag inte orkar måla pubertal skit i tio år för att sen eventuellt upptäcka att jag inte ens kommer bli bra!

Drömmarna om att plugga vidare kom av sig, efter ett kort inhopp i teatervetenskap. Sedan dess har Sara Haag jobbat. Hon trodde att hon skulle bli teaterregissör. Det blev hon inte, men höll sig länge i den världen. Först i garderoben på Dramaten, sedan som assistent, regiassistent och sufflös på både Dramaten och Helsingborgs stadsteater. 1995 lockade Erik Haag över henne till tv, de två var programledare för den sommarens morgonprogram för barn på Svt.

Sen var hon reporter, gjorde intervjuerna för första säsongen av »Robinson«, jobbade med »Knesset«, redaktörade och programutvecklade på bland annat Strix och sedan klev hon in i reklamvärlden 1999, när hon började på Forsbergs.

Nu känner Sara Haag att hon vill ta nästa steg i karriären, kanske något där strapatser och äventyr spelar en viss roll. Som en slags protest mot att hon alltid varit rädd för allting. Förutom konflikter. Hon gör saker för att påminna sig själv om att hon faktiskt kan göra vad som helst.

Hon tycker mycket om att göra reklamfilm och vill fortsätta med det, men hon älskar det nya, nästa steg. Bland annat har hon tillsammans med Liv Strömquist skrivit en tv-serie som de nu försöker sälja in. Hon vill göra radio, gå vidare med både regi och manusförfattande. Långfilm och fler tv-serier finns också med i hennes drömmar och planer.

– Man kan inte skapa något som man inte kan se framför sig. Man måste vilja något. Oavsett om det handlar om att få sitt kaffe på ett speciellt sätt eller om att göra det jag gör på bästa möjliga sätt.

 

Lunch med Fokus | Räksallad på Broms

Bjuden på lunch: Sara Haag.

Aktuell med: Har tillsammans med sin bror, Erik Haag, skrivit manus till »Pappas pengar«, vars andra säsong visas på Svt med start den 17 november.

Åt och drack: Joppes räksallad utan gurka. Vatten till maten. Drack en americano efteråt.

Stod för notan: Martin Röshammar som åt köttfärslimpa, kantareller och rostad potatis.

Var: Broms vid Karlaplan i Stockholm.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Ekonomi
Analys / Ekonomi

Den motvilliga skattesänkaren

Budgeten för 2020 sätter punkt för värnskatten från 1995. Vinnarna är rika och män.

Analys / Ekonomi

Sidea: Svenskt bistånd är som ryska dockor

Man kan ägna mycken tid åt att reda ut alla budgetposter, skriver Emanuel Sidea.

Ekonomi

Jan Larsson blir konkurrent till Persson

Jan Larsson, S tidigare valgeneral, går till Handelsbanken – och blir därmed konkurrent till sin förre chef Göran Persson.

Prenumerera