»Melodifestivalen är den ultimata utmaningen«

Text: Lolo Amble

Bild: Linda Dybeck

Melodifestivalen – sex veckors älskad och utskälld musikunderhållning och ett av SVT:s mest sedda underhållningsprogram genom tiderna. Innehållsproducent är Edward af Sillén. Han regisserar och är en av tre författare som skriver programledarnas repliker, sångtexter, skämt. Sändningen bearbetas ända in i mål. Något oförutsett händer, en replik i programledarens manuskort stryks, en annan läggs till.

Live-tv är nervöst, konstaterar han.

– Melodifestivalen är oerhört granskat i media, så jag är beroende av att ha kontroll. Men allt vi gör är att underhålla, att se till att programmet blir så roligt som möjligt. Vi är fluffet mellan tävlingsbidragen.

Vi sitter på Brasserie Elverket, restaurangen som flyter samman med foajén till den annexscen som tillhör Dramaten. En av de teatrar i Stockholm där manusförfattaren och regissören Edward af Sillén ännu inte har ett finger med i repertoaren.

– I hela mitt liv har jag drömt om att få göra det jag gör nu. Fars, komedi och seriös teater. Jag har inga drömmar kvar. Utom att bara få fortsätta.

Han skrattar.

– Låter det tråkigt?

Hur gör man underhållning för alla?

– Det är det roligaste och svåraste som finns. Melodifestivalen är den ultimata utmaningen. Alla åldrar, ursprung, åsikter och smaker är representerade framför tv:n. Det gäller att leverera humor, breda uttryck i shownumren. Något för alla.

Bästa Melodifestivallåten genom tiderna?

– »Keep on walking«, med Salem al Fakir.

Vem vinner finalen den 12 mars?

– Den som folket vill ha!

Vad gör du dagen efter finalen?

– Ligger i sängen, äter kinesisk hämtmat och tittar på »The Amazing race« (amerikansk reality tv-serie).

Edward af Sillén, född 1982, adopterades från Brasilien och växte upp i radhus i Bromma. Pappa var egen företagare och mamma jobbade inom medicinsk forskning. Barndomen var trygg, men det var svårt att hitta jämnåriga med gemensamma intressen.

– När kompisarna mimade till musik med hopprepet som mikrofon, satt jag framför tv:n och mimade repliker till inspelade farser från Folkan med Björn Gustafsson och Ulf Brunnberg.

1995 tog Edward af Sillén tog tunnelbanan från Bromma. Han var 13 år. Han hade sparat sin veckopeng i månader för en biljett till höstens fars på Folkan. Han klev av vid Östermalmstorg, gick in på teatern och satte sig i salongen. Farsen spelades i ett högt uppskruvat tempo. Edward vred sig av skratt. En dag är jag en av dem, tänkte han.

Blott 33 år gammal har Edward af Sillén etablerat sig som en av underhållningsbranschens stjärndoldisar. Förra året stod han för regi till en rad succéer. Den glittrande hitparaden »Disco Defenders« med gruppen Alcazar hade premiär på Rondo i Göteborg och kommer till Hamburger börs i höst. I Neill Simons »Skvaller« på Uppsala Stadsteater levererade han klassiskt farstempo och i Mike Bartletts »Cockfight« på Kulturhuset stadsteatern gjorde han lekfullt relationsdrama om en ung mans sexualitet. Lägg därtill Broadwaykomedin »Det påstrukna förklädet«, en hyllning till musikalgenren på Göta Lejon, och filmmanuset till Helena Bergströms »En underbar jävla jul«, där ett julfirande med fördomar kring regnbågsfamiljer står i fokus.

– Jag går i gång på att jobba med olika genrer. Det är bara olika typer av underhållning. Att alltid göra samma sak är trist.

När han är ledig reser han långt. Bali, Indonesien, Malaysia. Gärna ensam eller med pojkvännen (som pluggar konst).

Vägen in i branschen tog han som ståuppare. En kväll satt koreografen och regissören Hans Marklund i publiken. Han upptäckte den unge humoristens talang och anlitade honom som skribent till krogshowen »R.E.A« och därefter Guldbaggegalan 2003.

Sedan har det rullat på. Både för af Sillén och hans medförfattare sedan 14 år – Daniel Rehn. Tillsammans skriver de allt material och kontoret ligger i Edwards kök i bostaden på Kungsholmen.

– Vi jobbar på samma sätt i dag som när vi började, fast med högre insatser.

Han ser glad ut.

– Underhållning är det vackraste som finns.

Hur då?

– Det är så mycket mörker i världen. Men vill man ta upp allvarliga ämnen så ska man göra det lättillgängligt. Det är så man når den stora publiken, säger han.

Folkan, den klassiska fars- och komediscenen, där 13-åringen tog sina första stapplande steg in i nöjesbranschen – som publik – är nu nedlagd. Underhållarna lever vidare på andra scener. Nu är Edward af Sillén en av dem.