Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
thomas_johansson_2 Kultur

Arenarockens grå eminens

Trots svindyra biljetter sätter livekonserterna rekord. Och det kommer att bli ännu dyrare, berättar Live Nation Europas styrelseordförande Thomas Johansson.

Den rock- eller popstjärna han inte har träffat är knappt värd att nämnas. Han har turnerat globalt med Abba. Jimi Hendrix har bytt däck på hans bil. Och U2:s sångare Bono, tackade honom i ett personligt tal från scenen i Globen i Stockholm 2014.

– För 35 år sedan kom fyra långhåriga, fattiga irländare till Sverige för att spela in en video i Åre. De gick upp till mitt kontor och bad om pengar. Vi köpte tågbiljetter och lånade ut lite instrument. Videon hette »Under a Blood Red Sky« och skulle bli U2:s allra första video.

– När de senare spelade på Hovet trodde deras revisor att något var fel, eftersom vi hade fått en så bra deal. Bono förklarade att det var som tack för hjälpen.

Thomas Johansson rankas av den amerikanska branschtidningen Billboard som en av den globala musikbranschens mäktigaste koncernchefer. Före personer som Bob Geldof, Sony Musics vd Mamoru Sakuma och HMV:s vd Alan Giles.

Trots att det pratats om kris för musikbranschen, fortsätter den att växa. Men det som är nytt är att i dag står konserter för 53 procent av omsättningen, en tillväxt på över 50 procent på ett decennium.

Thomas Johansson arrangerar konserter för flera miljarder kronor varje år, samtidigt som skivbolagen det senaste decenniet har tvingats att säga upp fler än hälften av sina anställda. I Sverige omsatte Live Nation 2015 nästan 800 miljoner kronor, Luger inräknat, som arrangerar festivaler och mindre konserter. Globalt omsattes 2015 svindlande 7,24 miljarder dollar förra året, mot 5,1 miljarder dollar bara tre år tidigare.

– Att arrangera stora konserter går ofta inte längre om man inte är del av ett stort bolag. Inte bara för pengarna, utan för att de flesta stora artister i dag gör allt via ett enda bolag. Beyoncé, Coldplay och Rihanna som har varit i Sverige i år, var alla Live Nation-turnéer, säger Thomas Johansson.

Följden har blivit att två jättebolag delar branschen mellan sig globalt, AEG och Live Nation, som i dag finns i 37 länder med 23 000 anställda. I Sverige är Live Nation dominerande, med nära 85 procent av omsättningen på internationella konserter och 35 procent på svenska.

Att ett bolag gör allt, började när ett tioårskontrakt värt 150 miljoner dollar skrevs med Jay Z, som gav Live Nation exklusiva rättigheter till allt han gör som artist. Dessutom har Live Nation köpt ett stort antal arenor och säljer biljetter via Ticketmaster.

– Nu lanserar vi Live Nation tv, där konserter strömmas till biografer eller via nätet. Ofta sponsrade av något stort företag, så att det är gratis för besökarna, säger Thomas Johansson.

Trots att bolag som American Express sponsrar turnéer har biljettpriserna ökat rejält. På 1970-talet kunde en biljett kosta några tior. I början av 00-talet gick att se världsartister för några hundralappar. I dag är biljettpriser på 1 000–1 300 kronor inte ovanliga. De allra bästa platserna kan säljas för 5 000 kronor.

– I USA kan de kosta flera tusen dollar, säger Thomas Johansson som varnar för att vi är på väg mot biljettpriser på 10 000 kronor.

– Säljer platinumbiljetterna inte slut, sänker vi priset. Säljs de fort, erbjuder vi ytterligare ett antal av de bästa platserna till ett högre pris.

– Många är i dag extremt rika och är villiga att betala för de bästa platserna.

Thomas Johansson har efterlyst lagar som förbjuder andrahandsförsäljning av biljetter till ett högre pris än utgångspriset. För att minska svartabörshandeln med biljetter begränsas ofta antalet per köpare och id-kontroller vid arenorna blir allt vanligare.

Han har länge varit upprörd över bristen på stöd från myndigheter, med tanke på hur stora inkomster konserter genererar.

– I somras sålde vi en halv miljon biljetter bara på Ullevi.  Med hotellnätter, restaurangbesök, resor och annat motsvarar det 800 heltidstjänster under ett år. Då borde staden vara mer tillmötesgående, säger han, men betonar att Göteborg ändå är bättre än många andra städer i Sverige. Också Stockholm har blivit bättre.

Ändå går det inte att jämföra med stora globala städer, inte minst i Asien, där man satsar enorma summor på allt från nya museer till formel 1 eller att locka stora artister.

De flesta stora artister minskar i dag antalet konserter i Europa, till förmån för Asien och Sydamerika.

– I stället för 50 konserter i Europa ger en artist nu ofta bara 25 konserter.

Thomas Johansson föddes i rätt tid för att få uppleva hela rock- och pophistorien, från 1960-talet till i dag. Få personer kan berätta så många rockstjärneminnen. Som när Sid Vicious i Sex Pistols muckade gräl med raggare och åkte på storstryk. Hur en medlem i Kiss kastade sig i poolen på restaurang Räkan i Göteborg och tusentals liter vatten forsade ut över gästerna. Eller när Elvis Costello & The Attractions, som då söp hårt, skakades av hur tusentals åskådare var så berusade att vakterna staplade dem på varandra i högar. I Australien rusade en kvinna ut på motorvägen och lade sin baby framför bilen, för att tvinga Abba att stanna, och riktigt rädd blev han när han ihop med Abba var instängd i en gränd i två limousiner omringade av tusentals fans.

– De slet bort allt löst och började hoppa på taket. Ett tag trodde vi att de skulle välta bilarna. Först efter 5–6 minuter kom polisen och lyckades skingra människomassorna.

Thomas Johansson är känd för att inte höja rösten, även om han är ovanligt rak och  tydlig. Ingen sägs heller vara lika bra på att bevara förtroenden.

Han har vad han kallar »ett ständigt pågående samtal« med Per Gessle, Tomas Ledin och Ulf Lundell. De hörs av nästan dagligen.

– En av de yngsta artisterna vi jobbar med i dag är Zara Larsson. 

KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera