Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Krönika

Solstekt kvalitet från yrvaket vinland

Den svenska delägaren i Indiens största vintillverkare bjuder på ett glas.

På ett stort indiskt bröllop för ungefär femton år sedan i Le Corbusiers Chandigarh kom jag i samspråk med en högt uppsatt indisk armégeneral. Över en flaska rom av det förträffliga indiska märket Old Monk, frågade jag om den så kallade Boforsaffären. Mutorna brydde honom föga men han öste lovord över de 410 svenska haubitskanoner som artilleriet fått att leka med. De hade kommit till ypperlig användning i gränskonflikten med Pakistan uppe i Kashmir.

Kanonerna kostade drygt 8 miljarder kronor. För att inte ett svart hål skulle skapas i Indiens handelsbalans, ingick att Sverige skulle importera för en motsvarande summa från Indien. Så kom det sig att Systembolaget började saluföra ett indiskt mousserande vin med det lockande franska namnet Marquise de Pompadour. Namnet var dessvärre vinets enda förförande egenskap och sedan det – lyckligtvis – försvann har inga indiska viner funnits i sortimentet.

Men nu finns åter en Swedish connection till Indiens vinvärld. Hon heter Cecilia Oldne och bär titeln Global brand ambassador på Sula Vineyards, Indiens överlägset största vinproducent. Firman grundades för 18 år sedan av Rajeev Samant, 50-årig redarson från staden Nashik.

Efter studier vid Stanford och en tid som rekordung direktör hos Oracle i Kalifornien återvände han till sin indiska hemtrakt och började odla mango och grönsaker. Det floppade. Då bestämde han sig för att satsa på vin. Det blev en megahit. Sula producerar i dag tolv miljoner flaskor per år. 70 procent av allt vin som säljs i Indien kommer från Sula.

Cecilia Oldne rekryterades för tio år sedan. Då höll hon på med vinimport och marknadsföring i Sverige. De stötte ihop i Sydafrika i samband med en affärsresa och hon fick smaka en av Sulas sauvignon blancer. Hon fann den, som hon uttrycker saken, »mer intressant än imponerande«. Samant imponerades där-emot av henne. Tre år senare erbjöd han henne jobb på Sula.

Hon hade aldrig varit i Indien tidigare men chansen att vara med och bygga upp en vinproducent i ett snabbt växande vinland var oemotståndlig. Det har gått tio år sedan dess. Då bestod firman av en vingård och 80 anställda. I dag är vingårdarna tre, de anställda 1 000, Nashikregionen har blivit centrum för en expanderande indisk vinindustri och den nu 36-åriga svenskan har blivit delägare i Sula.

Vi möts då hon gör ett kort nedslag i Stockholm. Hon bär med sig några välemballerade flaskor Sulavin, bland annat en druvtypisk sauvignon blanc med aptitretande syra, och en solstekt, fruktig och anmärkningsvärt mjuk cabernet sauvignon. Viner av hög kvalitet, intressanta i sig själva, inte bara för att de kommer från ett okänt exotiskt vinland.

Sulas viner finns nu hos välrenommerade vinhandlare i ett trettiotal länder, bland annat Finland. Som global varumärkespromoverare har Cecilia Oldne uppenbarligen haft framgång men bara 5 procent av Sulas vin exporteras. Det är med indiska vinproducenter som kinesiska, det är inte världsmarknaden som är mest intressant, det är den gigantiska oexploaterade hemma-marknaden. Indiernas årliga vinkonsumtion uppgår till en tesked per invånare och potentiella konsumenter är den 500-miljonhövdade indiska medel-klassen.

Marknadspotentialen är sålunda bedövande stor. Små beteendeförändringar hos konsumenterna ger raket-utväxling. Som till exempel då Sula övergick från kork till skruvförslutning.

Det gillades av vin- och kork-ovana indier. Försäljningen for i taket.

Upp 65 procent!

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera