Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Blogg

Zlatan förstör för AB Sverige

Zlatan byggde en image som »kung av Zweden«, men förtroendekapitalet töms nu i rask takt under VM-långt reklamjippo. Ingen fattar något, kanske inte ens Zlatan.

Efter gårdagens seger för svenska herrlandslaget i fotbolls-VM måste vi tala om Zlatan och den skada han åsamkar. Hans härjningar i Ryssland är inte något som lyfter utan snarare sänker bilden av Sverige.

Vad vill Zlatan, egentligen? Han vill tjäna pengar. Det är uppenbart. Han hymlar inte med det. Ännu viktigare, han vill inte att någon annan ska tjäna pengar på hans namn.

I rätt många länder kan man sitta i ett taxi-baksäte, försöka förklara var Sverige ligger. Jag har själv suttit där, man vill vara till mötes och griper efter halmstrån. Som en sista chans tar man till det sista strået – fotboll – och varje gång trillar polletten ner: »Aaaah, Ibrahimovic.«

Varumärket är starkt och internationellt. I byggande av sin image, ställd inför olika val, har Zlatan valt samma väg som Ikea. Han har betonat det svenska. H&M, för att ta ett annat exempel, har tonat ner ursprunget och beskriver sig hellre som en internationell modeaktör.

Zlatans blågula historia har flätats ihop med resan från Rosengård, från inget till allt och samtidigt en stolthet över ursprunget. Att han vill bosätta sig i Sverige när karriären är över och att han vurmar för svensk natur. Han har byggt ett stort hus i Åre och i omgivningarna ägnar han sig också åt jakt. Han kallar sig »kung Zlatan av Zverige« och så vidare.

Men det framgår allt tydligare att Zlatan är allt mer av en belastning för »Zverige«. Han må vara en stark marknadsförare av AB Sverige, men den senaste tidens agerande reser ett antal frågetecken. Han verkar själv inte riktigt gjort en analys bakom.

Till att börja med, trots att han är i Rysslands på en uppmärksammad sponsorsresa var han inte närvarande på Sveriges VM-premiär mot Sydkorea igår.
– Enligt media behöver de inte mig, sa han inför matchen.

En slags tjurighet som 12-årige Zlatan torde kunnat uppbåda, men samma person som försökt kapitalisera på idén om att han när som helst kunde återvända till landslaget – i syfte att trumma upp förväntningar, uppmärksamhet och fler artiklar kring sig själv – vägrade att visa sig på plats till stöd för sina forna landslagskollegor? Vi har väl alla ett ord för att beskriva en sådan ex-kollega.

Än värre är vad han istället har gjort. I Ryssland har han på ryskt vis ägnat sig åt att sprida fake news, att ta en korrekt sakuppgift (att fotbollsförbundet väljer landslagstränare) och parat ihop det med ett felaktigt påstående – att det är han som via ombud bestämmer vem det ska bli.

Varför gör han allt detta?

* * * *

Jag har flera gånger synat Zlatans förmögenhet. Senast för två år sedan då jag räknade till att hans spelat in över en miljard kronor i lön och därtill har han tjänat ett hundratal miljoner kronor via olika företagsinvesteringar.

Sedan dess har han gjort än mer: frontat mobilspel, lanserat nya parfymer och bland annat sålt bolaget som tillverkar vitaminberikat vatten. För övrigt ett vatten vars egenskaper även av receptmakaren beskrevs för mig som marginella. Pengar har i varje fall tjänats.

Zlatan är förmögen och affärerna rullar på. Nyligen köpte han en stor lyxbåt, för över 100 miljoner kronor. Han kan knappast vara i finansiell nöd. Därför framstår Zlatans agerande desto mer ologiskt.

Det går inte att finna något annat svenskt varumärke har sänkt sig själv lika snabbt som Zlatan. Fråga dina vänner och bekanta – ingen jag talat med som sett reklamfilmer eller läst hans olika utspel i medierna drar en annan slutsats än att Zlatan är slut.

Han är väl fri att göra som han vill, men inte när han kommit att betyda så mycket för AB Sverige. Så när han sänker sig själv sänker han också bilden av Sverige. Zlatan ville resa ett monument över sig. Statyn, liksom hans bedrifter, riskerar nu att förpassas en bra bit från den plats han ansåg sig höra hemma.

Det märkliga i allt detta är en sak – mest syftar senaste årets agerande till att tjäna pengar via spelbolaget Bethard, som han blivit delägare i. Cristano Ronaldo och många andra storspelare har haft partnerskap med kasinobolag, men då rör det sig om reklamuppdrag. Att själv vara aktieägare – det är en annan femma.

Detta har inget med jante-Sverige att göra, utan sticker i ögonen för det är så kallt. Att skapa pr och sprida fake news för att få ytterligare någon stackare till att slösa sina kronor på Zlatans kasinospel så att Zlatan om något år eller så kan få en vinstutdelning. Utan finess visar det med stor tydlighet en enda sak: att killen från Rosengård vill tjäna sin sista krona på killen i Rosengård.

För tjugo år sedan, när han var killen i Rosengård, lär han knappast ha närt sådana drömmar.

Zlatan, nu är det dags att sälja dina aktier i spelbolaget.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera