»Amazons etablering i Sverige är inget hot«

Text:

I Almedalen anordnas flera seminarier om den amerikanska e-handelsjätten Amazon stundande etablering i Sverige. Amazons omsättning är dubbelt så stor som den svenska handelns totala omsättning och många spekulerar i vad det kan tänkas innebära när bolaget, som redan säljer för en miljard till svenska kunder, på allvar öppnar sin verksamhet här.

Patrik Hedelin, partner på Eequity som investerar i detaljhandelsbolag, är inte lika oroad över att Amazon kommer till Sverige. Tvärtom ser han det ytterligare en kanal för att nå kunder.

– Vi driver redan nu väldigt mycket kunder från Facebook och Google och vi vill ha fler potentiella kanaler att driva kunder ifrån och det kan man göra från Amazon Marketplace, säger han. Vi vill alltid förvärva de bästa kunderna till lägst kostnad, oavsett kanal. Vi har inga barn ihop med Facebook och Google.

Varför finns det sådan skräck för Amazon?

– De är otroligt stora och de har 44 procent av all e-handel i USA. Många andra aktörer i USA har också fått väldigt stora problem för att man inte blivit tillräckligt digitala – varuhuskedjor som Bloomingdales och Macys har fått stänga ner många varuhus och tappat i börsvärde. De enda handelsbolag som inte tappat i börsvärde är Walmart, som köpt ett antal ehandlare och fyllt på med andra verksamheter.

Patrik Hedelin har en lång erfarenhet av e-handel. I slutet av 1990-talet var han medgrundare till Boo.com, ett e-handelsprojekt som mest känt för att man brände 1,4 miljarder kronor som investerare hade satsat.  Numera investerar Hedelin i e-handelsföretag genom private equityfonden som Eequity driver, bland annat i bolag såsom Footway, Caliroots, Outdoorexperten och NA-KD.

Den sistnämnda, NA-KD, med försäljning i 200 länder, har kort tid vuxit till att bli en rejäl utmanare till H&M, eftersom man visat att man på digitala vägar snabbt kan nå den eftertraktade kundgruppen unga kvinnor. Enligt uppgift till techsajten Breakit ska omsättningen i årstakt ligga på runt 600 miljoner kronor.

– NA-KD utvecklar sig klart över en väldigt aggressiv plan, säger Patrik Hedelin. Jag tror att det är lättare att vara innovativ om man är liten. Det är som affärsbankerna, som utmanas av Klarna och andra.

För ett antal år sedan förvärvade Amazon e-handlaren Zappos, som är nischad mot skor.

Patrik Hedelin har varit USA, lyssnat på företrädare för bolaget och studerat både Amazon och Zappo. Han pekar på att trots att Amazons paraply på många sätt är väldigt analog med en stor personalstyrka om 1600 anställda och har en trögrörlig inköpsorganisation. Av sådana skäl ser han inte Amazon som någon större utmanare till de bolag som Eequity investerar i.

– Zappos och Amazon säljer samma skor, de ligger och konkurrerar med varandra utan att det är synkat i marknadsföringen. I grunden är marknaden mer omogen än vad vi tror. Den stora potentialen ligger framför oss, säger Hedelin.

– Ibland frågar jag våra entreprenörer: vad skulle vara det enklaste sättet för er att växa fortare? De tycker jag är lite besvärlig mot dem. Hur skulle det vara att ha de produkter i lager som kunderna efterfrågar. Man tänker ju – har inte alla det? Men vi är riktigt där än.

Läs mer om detaljhandelns utmaningar i reportaget »välkommen till slaget om dig«