Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Krönika

Kan mammorna rädda KD?

Om mödrarna som potentiell väljargrupp: Många av dem delar Kristdemokraternas värderingar, utan att de vet om det.

Kristdemokraterna har det motigt. I mätning efter mätning ligger de på nivåer som knappt är mätbara. Är det kört?

Ebba Busch Thor har försökt nästan allt. Hon har sjungit och dansat i tv. Turnerat med Bert Karlsson. Protesterat mot böneutrop. Inget tycks hjälpa.

Att medierna länge fokuserat på partiets överlevnadsmöjligheter, snarare än dess politik är inget gott tecken. Med nya bottennivåer på 2,9 procent i SCB:s senaste opinionsmätning är frågan oundviklig: Hur ska Kristdemokraterna motivera sin existens?

Partiet satsar i år på sjukvården som sin viktigaste valfråga. Men partiet har inte vad statsvetarna kallar sakägarskap i den frågan. Långtifrån: fem partier har högre förtroende.

I stället för att fiska i redan trålade vatten i kampen om väljarna vore det kanske en bra idé att tänka nytt. Timbros Andreas Johansson Heinö har lyft religionen som ett möjligt framgångsrecept, och pekat på paradoxen att i ett Sverige där religionsfrågor debatteras mer intensivt än någonsin tidigare, är Kristdemokraterna på väg att helt raderas från den politiska kartan.

Trots sitt namn och sin historia verkar Kristdemokraterna lite rädda att trampa fel i det politiska minfält som omgärdar religionsfrågorna. Enligt en ny Sifo-undersökning, som den kristna tidningen Dagen beställt, så är partiet nu bara det femte största bland de kyrkobesökande väljarna.

Familjepolitiken då: partiets paradgren alltsedan dess tillkomst?

Men precis som alla partier vill ha kortare köer inom sjukvården vill ju alla partier göra tillvaron lättare för de många gånger hårt pressade barnfamiljerna. Vad KD behöver är en riktig fiende i just familjepolitiken. Om Fi börjar växa skulle deras vilja att avskaffa den traditionella familjen och synen på denna som en kvinnofälla, vara en stekt sparv som kunde flyga i KD:s mun.

Kristdemokraterna behöver helt enkelt en berättelse om familjen. »Vi behöver mindre fjärrvärme och mer närvärme«, sa Alf Svensson, som bemästrade konsten att förmedla partiets budskap. Med den så kallade »Alfraketen« fick ett krisande parti 11,7 procent av rösterna i valet 1998.

Om Ebba Busch Thor ska kunna hoppas på någonting liknande måste hon nå helt nya väljare.

Problemet är att en stor del av dessa potentiella KD-väljare, helt enkelt inte är särskilt intresserade av politik. Jag ser dem i diskussionsforum på nätet och i Facebookgrupper, möter dem i parker på stan – mammorna.

Många av dem delar Kristdemokraternas värderingar, utan att de vet om det. Har partierna glömt, eller inte upptäckt dessa mammaväljare?

Det finns så klart lika många åsikter som det finns mammor. Men många i just denna grupp söker trygghet, är traditionella i sina värderingar, lokalt orienterade och mest intresserade av familjefrågor.

Dessa mammaväljare vill ha tid för barnen, för fotbollsträningen, och de vill att sjukvård och skolor fungerar. De är inte hyperideologiska, snarare politiskt indifferenta, men de vill att barnfamiljernas villkor i vardagen ska vara rimliga. De vill inte oroa sig för tonårsdottern när hon är ute med kompisarna. Och ett argument som verkligen biter på denna grupp är valfrihet – att deras barn ska kunna byta skola om de mobbas, att sjukvårdspersonal ska kunna välja en arbetsplats som de tycker om.

Låter inte det som lågt hängande frukt för KD?

I valet mellan Annie Lööfs Instagram med drottninglika framträdanden och Ebba Busch Thors barnmys kommer denna grupp antagligen att föredra det senare.

Ebba Busch Thor måste bli mer Odd Molly än Acne. Familjemys snarare än powerkvinna. Passion for business-omslagen har redan erövrats av Annie Lööf, som teamat ihop sig med mammakarriäristen Isabella »Blondinbella« Löwengrip.

»Vi behöver en mamma-revolution inom politiken«, sa Ebba Busch Thor nyligen i tidningen Mama och poserade med rebellisk uppsyn tillsammans med sina två barn. Kanske är det här Ebbaraketen kan skapas?

Det har alltmer skapats en identitet kring mammarollen, den har blivit en livsstil som manifesteras allt tydligare med speciella tidningar, bloggar och poddar. Mammalivet är tydligen nya kassakon i influencervärlden.

Att nå fram till småbarnsmammorna är inte lätt. Det krävs mer än att bara tala om familjen i största allmänhet. Och troligtvis är Kristdemokraterna lite rädda för att bli betraktade som hemmafruarnas parti, vilket dessutom kan få rent motsatt effekt bland karriärmammorna.

Om Ebba Busch Thor lyckas ta sig runt denna rävsax kanske det finns en chans för hennes parti att överleva valet.

Läs nästa artikel
Video: Read Proof Sharing

Nu lanserar Fokus ”Read Proof Sharing” – ett nytt sätt att dela med sig av nyheter på.

KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera