Macrons minister möter Löfvens älsklingsprojekt

Text:

Bild: LUDOVIC MARIN/TT

Det drog en iskall nordanvind från Östersjön in i seminarietältet på Strandgatan i Visby där arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tog emot sin franska kollega Muriel Pénicaud. Men inne i tältet diskuterades en värmande gemenskap för alla. Både i Sverige och Frankrike finns en stark fackföreningstradition och seminariet handlade om hur de båda länderna kan inspirera varandra och världen för ökad social rättvisa och jämlika arbetsvillkor på en globaliserad arbetsmarknad, inom ramen för initiativet »The Global Deal«.

Ylva Johansson öppnade diskussionen med modeuttrycket »inkluderande tillväxt« och betonade att inget företag längre kan blunda för att en orättvis fördelning och växande klyftor mellan grupper i samhället göder populism, som i sin tur via social oro och oväntade valresultat kan förändra villkoren för globala företag drastiskt. Därmed har social orättvisa blivit en omvärldsfaktor att kalkylera med. De handelshinder som USA:s president Donald Trump infört är det kanske tydligaste exemplet.

Det är ett stort misstag att vi inte inkluderar alla. Det går inte att vänta på att den ekonomiska tillväxten ska komma först och sedan se om vi har pengar att spendera på bättre sociala villkor. I stället är det genom social dialog och social rättvisa som vi förbättrar ekonomiska tillväxt och produktivitet. Är framtiden något vi vill skydda oss mot eller som vi formar tillsammans? frågade Ylva Johansson retoriskt.

Muriel Pénicaud konstaterade att globaliseringen har lett till många nya jobb och stark tillväxt i världen, men inte för alla, och berättade om sin tid som vice vd och hr-chef på mejeriföretaget Danone. När bolaget införde sociala förmåner, som tillgång till hälsovård och ett socialt försäkringsskydd, mättes effekterna noga.

– Vi införde det för alla 100 000 anställda, även i fattiga länder. Alla frågade varför, kostade det inte mycket och höjde vi inte lönenivåerna i länder som Mexiko och Indonesien? Ja, det är väl bra. Vi såg att sjukfrånvaron gick ner och antalet sjukdomar och olyckor minskade, samtidigt som de anställdas engagemang ökade.

De båda ministrarna var eniga om att det är när social rättvisa kan räknas om till en siffra i en ekonomisk kalkyl som det kan börja hända saker. På seminariet fanns även representanter från TCO och de internationella storföretagen Scania och belgiska Solvay. Jean Christophe Sciberras, hr-chef för kemiföretaget Solvay, höll med om att den sociala dialogen är viktig för att bygga starka företag runt om i världen. Solvay har bland annat infört 14 veckors föräldraledighet och vinstdelning för alla i organisationen.  Det skapar en känsla av tillhörighet och stolthet när de anställda vet att de kommer att få en andel av bolagets resultat, hävdade han och beskrev en god cirkel där lönsamheten påverkades.

– Global Deal har ett starkt budskap mot populism och vi har populister också i våra företag. Det de säger är att ’ni lyssnar inte på oss’. Ju mer vi börjar lyssna på folk desto mer reducerar vi populismen. Inte bara i företaget utan i hela samhället, sa Jean Christophe Sciberras.

I september 2016 lanserade statsminister Stefan Löfvén, tillsammans med OECD och ILO initiativet »The Global Deal«, för schyssta villkor på arbetsmarknaden globalt. Intresset var länge svalt och i dagsläget har bara 19 länder gått med. Men rekryteringen av Frankrikes president Emmanuel Macron i Göteborg i fjol får ses som något av ett genombrott. Listan över fackföreningar och företag domineras idag av stora franska organisationer. 18 av de 30 anslutna företagen är globala franska bolag som Danone, BNP Paribas, Air France och Carrefour. Stefan Löfvén kunde inte ha fått en bättre ambassadör och i maj släpptes rapporten »Building Trust in a Changing World of Work« i Paris.

– Sverige blev ’changemakers’ genom att starta The Global Deal. Låt oss alla bli ’changemakers’. Vi kan bygga något bättre om vi gör något nu. Men om vi inte gör något. Då blir det inte bättre, avslutade Muriel Pénicaud.