Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Utrikes

Beslutet: Fri hastighet på Autobahn även i fortsättningen

Alla europeiska länder har en hastighetsbegränsning. Utom Tyskland. Så ska det fortsätta enligt tyska parlamentet Bundestag.

Alla som kört på autobahn vet vad som händer. Du pressar upp bilen i 150, kanske 160 kilometer i timmen och känner den osynliga närvaron av en hastighetskontroll och att du snart ska stoppas och få frågan: Hur var det här då?

I stället inser du att pricken du just såg i backspegeln för någon sekund sedan är på väg förbi dig, och består av en BMW, Audi eller Mercedes som tycker att du masar dig fram.

Fast du småler kanske lite förnöjt efter några minuter när alla saktar in och en trafikskylt kortfattat meddelar: STAU.

De tyska motorvägarna som breder ut sig över 13 000 kilometer har fri hastighet. Så ska det förbli beslutade Bundestag i förra veckan.

Tyskland är rätt ensamma om den saken. Enligt The Economist är det bara Nordkorea, Somalia, Afghanistan och några få länder till som hör till den skaran. I just de länderna kan man tänka sig att vägarna inte direkt inbjuder till snabbåkande.

Karta som visar hastighetsbegränsningar i Europa.

Endast under fyra månader 1973, mitt under oljekrisen, hade dåvarande Västtyskland en hastighetsbegränsning. Och det tyska miljöpartiet Die Grünen hade ingen framgång förra torsdagen med sitt förslag om att sätta gränsen vid 130 km/h från årsskiftet.

– Alla som vill göra trafiken säkrare och få trafiken att flyta smidigare måste ställa sig bakom hastighetsbegränsningar, sa de grönas parlamentariska ledare Anton Hofreiter.

– Vi uppmanar den styrande koalitionen att bortse från sina ideologiska blockeringar och rösta för hastighetsbegränsningar, fortsatte han.

De grönas Sven Kindler twittrade ut en karta med hastighetsbegränsningar i Europa för att stärka partiets förslag. Trodde han.

Men 498 av 631 bundestagsledamöter röstade mot förslaget.

Den tyska transportministern Andreas Scheuer (CSU) har tidigare kommenterat förslaget så här:

– Att införa hastighetsbegränsningar strider mot sunt förnuft.

Och i vilken hastighet som helst kan de tyska bilförarna fara vidare lyssnande till exempel på Kraftwerks ”Autobahn” från 1974:

Wir fahren, fahren, fahren auf der Autobahn
Wir fahren, fahren, fahren auf der Autobahn

Vor uns liegt ein weites Tal
Die Sonne scheint mit Glitzerstrahl

(Fritt översatt: Vi åker, åker, åker på autobahn, Vi åker, åker, åker på autobahn, framför oss ligger en bred dal, solen skiner med glittrande strålar)

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera