Sällsynt utställning på slottet: »Hon var Sveriges svar på Picasso«

Text: Per Öqvist

Under silvertronen i Rikssalen på Stockholms slott ligger en enorm och vackert ljus matta, mönstrad som en port. Det är »Vita spetsporten«, en av Märta Måås-Fjetterströms många signerade verk. Det har gått 100 år sedan den världsberömda mattkonstnären grundade sin textilateljé i Båstad, som än i dag bär hennes namn. För att uppmärksamma detta har kung Carl XVI Gustaf tagit initiativ till utställningen »Se på mattorna – det är jag«. Det är första gången hennes mattor ur de kungliga samlingarna visas offentligt. Tillsammans med några inlån från privatpersoner och institutioner handlar det om 57 stycken, samtliga komponerade av henne själv.

– Märta Måås-Fjetterström är min hjältinna. Inte bara var hon en av dåtidens pionjärer som affärskvinna, hon var också begåvad designer och konstnär, unik i hur hon använde färg och form. Hon var Sveriges svar på Picasso. Hon förnyade sig hela tiden och inspirerade en hel värld, säger Anette Granlund, Bukowskis mattexpert och en av experterna i SVT:s Antikrundan. Hon lyfter särskilt fram »Blå Plump« från 1937, »Örtagården« ritad 1934 och vävnaden »Staffan Stalledräng« från 1909, tio år innan hon grundade sin ateljé, samt reliefflossan »Mr. G« från 1935, skapad för Gustaf V:s avdelning på Skånegården i Båstad. Korgmattan från 1936, som pryder framsidan av utställningskatalogen, ägs av kungen.

Efter studier på Konstfack i Stockholm 1890–1895 lade hon till Måås i sitt efternamn, ett gammalt soldatnamn i släkten. Hon inspirerades av den rika svenska textilhistorien, men såg framåt och lät sig inte begränsas av traditioner. Och trots att hennes mattor och textilier var moderna och nyskapande redan för ett sekel sedan, påverkar hon nya konstnärer än i dag och hennes mattor och textilier är mer på modet än någonsin, vilket märks i stigande priser på auktionerna. Inte bara i Skandinavien utan också i USA, Frankrike, Italien, Tyskland, Schweiz och England. Dessutom får hennes ateljé åter nya beställningar på stora mattor. Reliefflossan »Vita spetsporten«, som designades 1934 och täcker hela 46 kvadratmeter, är en av dessa.

När hon dog 1941 lämnade hon efter sig cirka 700 (!) mönster till mattor och textilier, ett 30-tal anställda duktiga väverskor och ett stort lager garner. Ateljén ombildades 1942 till aktiebolaget AB MMF, där hennes rika mönsterskatt fram till i dag förvaltas.

Som barn lekte kungen ofta på de många mattorna hans farfar och farfars far köpt från ateljén i Båstad. På invigningen den 13 oktober berättade kungen om det starka förhållande han än i dag har till de ofta färgstarka mattorna:

– Sedan jag var liten har jag alltid varit omgiven av Märta Måås-Fjetterströms mattor och vävnader. De fanns i vårt eget hem och hos min farfar, kung Gustaf VI Adolf, och även hos släktingar i Danmark och Norge. De är verkligen »mattorna där barn jag lekt«, med klossar och bilar, på Haga, Ulriksdal, Sofiero och Solliden, sa han.

Märta Måås-Fjetterström representerade Sverige på Världsutställningarna i Paris, London, New York och Chicago, och blev tidigt internationellt uppmärksammad på båda sidor Atlanten. Hennes verk  finns att se på många större museer, bland annat Nationalmuseum, Röhsska museet och Louvren i Paris. I Sverige fick hon sitt stora genombrott 1934 på Liljevalchs konsthall ihop med bland andra Elsa Gullberg, Carl Malmsten och Svenskt Tenn. När hon fick frågan om hur hon själv skulle beskriva sitt konstnärskap blev hennes enkla svar, det som nu är utställningens namn:

»Se på mattorna – det är jag«.

***

Visas till 19 april 2020 på Stockholms slott.