Cilla Benkö: »Var och varannan människa går runt med hörlurar«

Text: Josef Kristensen

Bild: Marc Femenia

Regnet piskar utanför fönstret till Café Tratten i Södertälje. Trots att klockan strax är tolv ligger bara en ensam chokladboll på en vit assiett.

– Jag åt precis en sen och väldigt stor frukost, säger Cilla Benkö och ursäktar sig för att hon hoppar över lunchen.

Människorna som passerar utanför på gatan och någon enstaka inne på det lilla kaféet avskärmar sig från omgivningen med hörlurar.

– Det är häftigt att ljudet har en sådan boom i Sverige. Vi är ett av de starkaste poddländerna i världen och Sveriges Radio har drivit den utvecklingen, säger Cilla Benkö.

I dagsläget lyssnar över hälften av befolkningen på poddar. När Sveriges Radio inledde sin nya marknadsstrategi för ett par år sedan så var Benkö en av de första i Europa att identifiera den nya marknaden. Hon satt på möten med internationella kolleger och frågade efter deras poddstrategier.

– De kollade konstigt på mig och frågade: »Vadå poddstrategi? Det kommer ju ta publik från våran linjära lyssning.« Vilket stämmer, men jag tycker det är bättre att tappa lyssnare till sig själv.

När Cilla Benkö ser sig om på stan ser hon ett lyssnande folk.

– Ljudet är väldigt starkt. Var och varannan människa går runt med hörlurar. Man ska inte underskatta att Spotify är svenskt och har skapat ett beteende där man lyssnar i mobilen.

Den starka lyssnartraditionen bidrar också till ett utbrett förtroende för Sveriges Radio.

– Ibland när man lyssnar på debatten låter det som om förtroendet för public service och Sveriges Radio sjunkit till marken, men vi ligger på över 70 procent i SOM-institutets mätningar, säger Cilla Benkö.

Ett förtroende som förklaras av oberoende journalistik och en mångfald av åsikter och röster, menar hon.

– Mycket handlar om att vi har en extremt stark lokalnärvaro. Och då är det ju kul att vi gör den här intervjun i Södertälje, säger Cilla Benkö, och hennes blick vandrar över det slitna parkettgolvet, upp längs de gröna väggarna, till det brant sluttande taket på kaféets övervåning.

Även om Sveriges Radios förtroende ligger högt så sjunker förtroendet för etablerade medier över lag, både inhemskt och internationellt.

I Europa har flera försök att begränsa de fria mediernas handlingskraft gjorts, bland annat i Polen där det högerpopulistiska partiet Lag och rättvisa tog kontroll över public service när det hade kommit till makten 2015. Även Ungern, som Cilla Benkös föräldrar flydde från efter andra världskriget, har fått kritik för liknande försök.

– Vi ser i vårt närområde och i Europa på olika håll att det finns politiska krafter som vill minska mediers rörelsefrihet över huvud taget.

– Vi ska inte vara naiva, det finns sådana krafter i Sverige också som vill ta kontroll över det fria ordet och medias handlingsfrihet att granska och skildra oberoende. Jag tror att man måste vara observant på vart den här diskussionen tar vägen.

Mängden källor som distribuerar information – vars sanningshalt och ursprung är svår att bedöma – gör bara public services roll ännu viktigare:

– Vi uppfattar att allt fler vill gå till en källa som de ser som en trovärdig guide, och inte bara när det kommer till nyheter utan också till musik och sport. I ett alltmer fragmentiserat samhälle – hela Sverige blir mer polariserat, segregerat och fragmentiserat – ska Sveriges Radio vara en medieaktör som ger publiken tillgång till många olika perspektiv.

***

Namn: Cilla Benkö.

Ålder: 55 år.

Bor: Östermalm i Stockholm.

Familj: Gift, två döttrar.

Aktuell: Har presenterat en ny vision och strategiska mål för Sveriges Radio som börjar gälla 2020.

Åt: Chokladboll och kaffe på Café Tratten i Södertälje.