Krönika

Anton Säll: 2 850 svenskar verkar (tyvärr) vilja se Annie Lööf brygga kaffe

Anton Säll skriver om en potentiell trend bland dagens svenska partiledare.

Det brukar gå trögt för svenska politiker på sociala medier som domineras av en ung publik. På Tiktok blev Moderata ungdomsförbundet tidigare i sommar virala efter en raplåt om vad MUF vill, inte för att låten var en succé utan för att den varken var begriplig eller rimmade. Miljöpartiet hoppade på Youtubetåget några år för tidigt, och lanserade en egen serie om valrörelsen 2014 som absolut ingen i hela Sverige orkade kolla på.

Sedan dess har det stått still på Youtube för politikerna, men nu är det dags igen: 22 år efter att Centerpartiet gick till val på en person (Lennart Daléus i den klassiska kampanjen »Det här är Lennart«) går man nu återigen all in på personlighet. Annie Lööf har skaffat en videoblogg på Youtube.

Oväntat är det inte. Hon har sedan tidigare varit nära både Isabella Löwengrip och Margaux Dietz och gästat bådas kanaler för att nå ut till unga väljare.

Nu i samband med den stora comebacken efter föräldraledigheten väljer hon att starta en egen kanal. Tittarna får följa med när den forna baristan Annie Lööf brygger kaffe (i sin Mocca Master) går på barnvagnspromenad med sin Bugaboobarnvagn; väljer kläder (som en stylist valt ut) och fotograferas på riksdagen (framför Högsta domstolen där hon säger sig kunnat jobba om hon inte blivit politiker).

När Moderaterna inför senaste valet försökte lyfta Ulf Kristersson med hjälp av humor använde man sig av Felix Herngrens produktionsbolag. Men när Annie Lööf ska göra en videoblogg använder hon sig av produktionsbolaget som bland annat ligger bakom Bianca Ingrossos reklamfilm med Puma, hockeyspelaren och modellen Mantas Armalis bröllopsfilm och youtubern Ben Mitkus reklam för en energidryck.

Hittills är kanalen ingen succé. Hon har skramlat ihop 2 850 prenumeranter och drygt 20 000 visningar och toppkommentaren är från partiets kommunalråd i Göteborg. Kanske är det tur. Om det här landar väl, kommer alla partiledare att starta egna kanaler – och vi stackars reportrar kommer inte göra annat än att sitta och genomlida hundratals timmar video på när Ulf Kristersson väljer löparskor eller när Stefan Löfven köper ny slips. Det ska ingen behöva kolla på.

Inte ens murvlar som bevakar politiken.

Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.

Logga in
eller

Köp FOKUS ONLINE utan bindningstid!

Prova 1 månad för 1 krona

Kampanjpris 1 krona första månaden därefter 149 kronor per månad.

Detta ingår:

Obegränsad tillgång till alla online-artiklar.

Aktuella analyser och fördjupningar.

Dagligt nyhetsbrev.

Fokus på samhällsfrågor, politik, ekonomi, kultur och vetenskap.

Fortsätt

Jag godkänner villkoren för Fokus (FPG Media AB).

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera