Här är de 6 störigaste typerna på jobbet

Text:

Fixing Broken Officies? Enligt Broken Windows-teorin kan mindre skadegörelse som inte åtgärdas i en stadsdel eller bostadsområde bidra till att större problem utvecklas. Och tvärtom – om folk ser att de små bristerna åtgärdas bidrar det till ordning i området. Kanske är det samma på en arbetsplats?

För att skapa och upprätthålla bra relationer måste man tala om det som gnager även om det är till synes små och banala saker, skriver Du & Jobbet i en artikel.

– Om man skjuter något under mattan växer det. Mycket irritation orsakas av smågrejer som man tycker är för banala för att ta upp. Men till slut har det byggts upp så mycket irritation att det inte längre är en smågrej, säger Charlotte Cronqvist, som tillsammans med Alexander Rudenstam skrivit boken ”Bättre relationer på jobbet” i Du & Jobbet.

De skriver också om klassiska irritationsmoment på jobbet. Vi har gjort en (mycket!) fri tolkning av dessa och presenterar de sex störigaste typerna:

 1) Köksslarvern

Ställer använda tallrikar och kaffemuggar på diskbänken och glömmer ständigt bort att tömma diskmaskinen, eller har ännu inte blivit medveten om dess existens och saknar förarbevis för att starta den. ”Din mamma jobbar inte här” är numera helt ute som kökslapp, numera är tonläget betydligt högre i kökslappologin. I sällsynta fall sägs övervakningskamera ha installerats. Nummer 1 misstänks även ha samröre med programmerarna av kaffeautomater som när du just diskat ur en använd mugg (den enda du hittar) och ska ta kaffe meddelar att reningsprogrammet gått igång och väntas avslutas på okänd tidpunkt.

 2) Den ständigt försenade

Bussen/t-banan/spårvagnen som denna person tar är ständigt försenad, och barnen/sambon/moster har skadat sig eller blivit akut sjuka men plötsligt tillfrisknat, eller något annat dramatiskt har inträffat och när mötet har pågått en stund kommer hen in med andan i halsen och ursäktar sig. Och mötet får göra en omstart. Sällsynta nummer 2-exemplar sägs ha skyllt på att det var ett flygplan i vägen när de var på väg till jobbet.

3) Fjäskaren

Tar för vana att vara ointresserad och loj eller rent av otrevlig mot kollegorna, men blir en helt annan person när chefen dyker upp. Gör allt för att framställa sig själv i bättre dager och förmedlar ofta rykten och skitsnack uppåt i hierarkin. Nummer 3 är särskilt på alerten och aktiv inför lönesamtal. Köper med sig fikabröd men tar fram det först när chefen ansluter vid fikabordet.

LÄS OCKSÅ: En kvart i tre-fika över Zoom?

[caption id="attachment_646992" align="alignnone" width="991"] Fjäskaren håller sig framme när det vankas lönesamtal.[/caption]

 4) Ordningsmannen

Sätter färgad tejp på ryggarna på pärmarna för att markera var varje pärm ska stå i bokhyllan. Inventerar kontorsförrådet en gång om dagen, och svarar för en manisk inspektion av köksordningen. Är dessutom tidsfascist som övertydligt tittar på klockan och harklar sig när nummer 2 kommer för sent till ett möte. I normalfallet även kända för grovt missbruk av post-it-lappar som fylls med diverse meddelanden.

 5) Skitsnackaren

Har saker att berätta om allt och alla och vet hur det egentligen är. Tillbringar också en stor del av sin arbetsdag med att ringa bekanta eller anhöriga och prata högt och ljudligt om den som för dagen är utsatt för nummer 5:s missaktning, vilket kan vara allt från Donald Trump till en radiopratare. Visar du ointresse för vad nr 5 har att säga kan detta snarast verka uppmuntrande. Visar ingen något intresse för vad hen har att säga kan nummer 5 upprätta egna mejllistor som ett slags jobbets flashback.

6) Gnällspiken

Tårtan är inburen eller champagnen uppkorkad (kanske sabrerad rent av?) och något ska firas. Nummer 6 har redan från start en invändning och den eller det som ska firas har egentligen inget alls att yvas över viskar hen i kollegornas öra. Har alltid en basal invändning mot nya idéer av typen: ”Då måste vi bygga om lokalerna” eller ”Det här kommer huvudkontoret aldrig att godkänna”. Eller den mest dräpande: ”Men så har vi ju alltid gjort?”.