Glass smaksatt med woke-ideologi

Du tror att du äter glass – i själva verket glufsar du i dig ett helt ideologiskt ramverk.

Text:

Toppbild: TT

Toppbild: TT

Vi är säkert flera som denna varma sommar fått en och annan glass för mycket innanför västen. Så vad tänkte du på när du slickade i dig struten med chokladrippel, drömmig jordgubb eller rabarber och grädde? Kanske att det var alldeles underbart, och när glassen var slut kom stynget av dåligt samvete, och du påminde dig om att du måste fasta ända fram till middagen – det är ju ändå badsäsong
Frågan är bara hur många tankar du i din ljuva glasstund ägnade åt världens fattiga. Åt klimaträttvisan och åtagandena vid klimatmötet i Paris 2015. Åt världsfreden? Nu för tiden behöver en glass inte bara vara en glass, utan kan komma med ett knippe värderingar. Du tror att du äter glass – i själva verket glufsar du i dig ett helt ideologiskt ramverk.

Att människor ofta väljer konsumtionsvaror för att stärka sin identitet har marknadsförare utnyttjat i decennier. Men tendensen att företag tar ställning också i politiska frågor – och att vissa kundgrupper kräver det av dem – gör att vi kan få se en utveckling där vår konsumtion politiseras alltmer.

Och det är inte bara kunderna som väljer produkter – bolagen som tillverkar dem väljer också sina konsumenter, som helst ska ha rätt värdegrund.

Bråket nyligen kring glasstillverkaren Ben & Jerry’s är illustrativt. Företaget startades 1979 av två unga män som hade stora ambitioner både vad gällde att utveckla Chocolate chip cookie dough ice cream och att förbättra världen. Företagets hemsida är en floskelfest: »Vi tror att två skedar är bättre än en. Vi tror att när bra saker går ihop så händer det fantastiska saker. Oavsett om det är chunks eller swirls i vår glass eller om det är människor som går ihop för att kräva rättvisa för dem som söker trygghet   …« Och så vidare.

Ben & Jerry’s har bland annat sponsrat den demokratiska socialistiska politikern Bernie Sanders. Denne tillägnades rentav år 2019 en egen glass, vars lock av choklad symboliserade den förmögna eliten, kolasträngen i mitten stod för »Bernies« ryggrad och vilja att förändra det ekonomiska systemet. Kryddan av kanel symboliserade »revolutionen« som eldar på för att »Amerika ska fungera för arbetande människor av alla raser och kön«.

Nåväl, nu har revolutionen kommit och bitit Ben & Jerry’s i rumpan. Bolaget har sedan länge en tillverkare i Israel, men då den typ av vänsterretorik som man saluför ingår i samma åsiktskluster som betraktar Israel som det ondskefullaste landet i världen, har Ben & Jerry’s i sommar blivit attackerat på sociala medier för att vara hycklare.
För att blidka aktivisterna har företaget beslutat att deras glass bara ska säljas innanför den så kallade Green line, alltså inte på Västbanken och i östra Jerusalem. Så att inga judiska bosättare får tillgång till den i sin lokala butik. Det är en symbolisk gest, eftersom bosättarna i praktiken kan åka några minuter bort och handla glassen. En mer konkret effekt kan däremot bli att ett antal palestinier anställda på Ben & Jerry’s på Västbanken mister sina jobb.
Så kan det bli när man signalerar »godhet«. Att företag är grundläggande anständiga genom att låta bli att exploatera arbetare, djur och natur är en sak. Att bedriva politisk kampanj eller sälja sina produkter till kunder med rätt värdegrund – det är en slippery slope.

Tänk er en värld i vilken en chocolate chip cookie dough-glass står för en omdaning av det ekonomiska systemet, en tvål för ökad migration, en armbandsklocka för lägre skatter.

Inte främjar sådant världsfreden i vart fall.

Text:

Toppbild: TT