Det krångliga systemet kring »Systemet«

Text: Josef Kristensen

Bild: TT

En överväldigande del av all försäljning, 93 procent, på Systembolaget utgörs av det fasta sortimentet, uppger Fredrik Arenander, chef för inköpsenheten.

– Sedan har vi det tillfälliga sortimentet med undergrupperna exklusivt, säsong samt lokalt och småskaligt. Utöver det har vi beställningssortimentet som inte är ett inköpt sortiment utan där våra leverantörer kan lista sina produkter.

För att komma in i det fasta sortimentet krävs det att produkten passerar en lång urvalsprocess, som börjar med att det görs en omvärldsanalys av vilka drycker som är intressanta att köpa in.

– Vi kollar hur tillgången i olika prisklasser, ursprung och skördar har sett ut. Sedan följer våra kategorichefer trender i Sverige och ser vad som efterfrågas.

Beslutet om vad som efterfrågas publiceras i en lanseringsplan två gånger om året, och sedan skickas förfrågningar om de produkterna ut till leverantörer via offerter. Av de offerter som kommer in går ungefär 80 procent vidare till nästa steg, blindprovning. Den genomförs av tre, av Systembolaget godkända, sensoriker.

– Vi har sensoriska tester i två dagar som de måste klara för att få vara med och välja ut våra produkter. Först ska de avgöra om produkten stilmässigt motsvarar det vi efterfrågar. Och på alla produkter som uppfyller det kravet sätts ett kvalitetsbetyg. Den produkt som får högst betyg köps in, säger Fredrik Arenander.

Väl inne i det fasta sortimentet sitter produkten ändå inte säkert. De som säljer sämst i sitt segment riskerar att tappa sin plats.

För de produkter som inte tar sig igenom urvalsprocessen finns ytterligare en väg in till det fasta sortimentet – via beställningssortimentet. Många beställningar öppnar dörren till det fasta sortimentet. Det är en betydligt kostsammare väg eftersom produkten måste marknadsföras hårt för att tillräckliga många kunder ska förmås att göra en beställning – som ju är betydligt besvärligare än att shoppa på bolaget. Mindre och lokala producenter saknar ofta sådana marknadsföringsresurser.

Lars Taavola, vd för sprittillverkaren AB Svenska Sprit, fann ett kryphål i de gamla sortimentsreglerna som innebar att de tre närmsta systembolagen var tvungna att ta in sprit som producerades lokalt.

Han kryddade då brännvinet med en lokalt präglad smaksättning, olika för olika orter i landet. På det sättet fick hans produkter plats på hyllan i 60 butiker runt om i landet. Det har Systembolaget numera satt stopp för.

Lars Taavola poängterar att vägen in i det fasta sortimentet via beställningssortimentet är kostsam av många skäl. Lägger kunder en beställning betalas frakten av leverantören.

– Skickar jag en flaska från Södertälje till Stockholm går jag med förlust, säger Lars Taavola.

Först när kunderna beställer två flaskor eller mer blir det lönsamt. Detta leder till färre beställningar men också till ett annat problem.

– Folk beställer flera drycker som levereras i par, men plockar bara ut en av varje på systemet. Och då blir det jag som får stå för frakten tillbaka.