Spökrestauranger – en räddning i en krisande bransch?

Text:

Bild: TT

Tänk dig en restaurang som saknar besöksadress och som bara existerar virtuellt. Vill du äta mat därifrån? Då får du gå in på en matapp och beställa hem den. Fenomenet kallas för spökrestaurang (på engelska ghost kitchens eller ghost restaurants) och har funnits i ett par år i länder som USA, England och Tyskland. Konceptet bygger på att det, i kölvattnet av matappar som Foodora och Uber Eats, finns en marknad för restaurangaktörer som endast levererar maten hem till sina gäster.

Slut med dyra hyreskostnader för centralt belägna lokaler med andra ord. Allt som behövs är kockar, ett restaurangkök och internetuppkoppling. Om det tar månader att starta upp en vanlig restaurang där möblemang ska köpas in och serveringspersonal ska utbildas kan en spökrestaurang vara på banan redan efter ett par veckor. Totalt finns det ett 100-tal restauranger av den här typen i Sverige.

Ett av företagen som tror på trenden är tex mex-producenten Santa Maria. I somras lanserade man den virtuella tacokedjan Tacotarian som ska finnas på 25 orter via Foodora. Matappen såg en lucka i sitt utbud där tex mex-mat efterfrågades av kunderna, men ofta saknades i utbudet. Från ett industriområde i Täby kan till exempel stockholmare få tacos hem till middagsbordet.

– Det har gått över förväntan. Satsningen var en snabb åtgärd när vi såg att restauranger led stort av effekterna från covid-19, säger Hans Skruvfors, vd på Foodora till Fokus.

Även Wing it, en slags KFC-inspirerad matkedja, är en av aktörerna som levererar friterad kyckling hem till konsumenter i coronakarantän. ­Kedjan har funnits sedan en tid tillbaka och har enligt Hans Skruvfors fått ytterligare ett uppsving under pandemin.

[caption id="attachment_648522" align="alignnone" width="991"] Hans Skruvfors, vd på Foodora. FOTO: Pressbild[/caption]

Så, är det här räddningen för en restaurangbransch i kris? Nej, inte enbart kanske. Efter pandemin lär suget efter fysiska restaurangbesök med vänner och familj vara stort, men med regeringens senaste uppmaning om ytterligare social distansering i samhället kan det här rädda en del av branschens intäktsbortfall. Mycket tyder på att utvecklingen med mat som levereras hem till bostaden bara kommer att öka.

Just nu omsätter svenska restauranger mindre än hälften av vad man gjorde samma period förra året, visar en ny sammanställning från intresseorganisationen Visita. Även om man i somras gjorde en viss återhämtning, tack vare uteserveringar och lägre smittotal, talar mycket för att situationen går mot ett liknande scenario som i våras när många centralt belägna restauranger helt saknade kunder.

Hans Skruvfors, vd på Foodora, tror att många av dessa krisande restauranger kan få en ny intäktskälla om de följer kundernas beteende.

– Hela den här branschen kommer utvecklas snabbt. Ett nytt ekosystem kommer att byggas upp med allt från rena ghost kitchen-aktörer till restauranger som utvidgar i nya lokaler utan sittplatser, säger han.