Ekonomiblogg: H&M pressas av Greta-effekten

Text:

Bild: TT

H&M har varit under press en längre tid. Affärsmodellen har framförallt utmanats av att kunder handlar på nätet framför de många H&M-butikerna. Flertalet missar i kollektionerna har också medfört att ett gigantiskt klädberg samlats i H&M:s lager, vilket i flera år varit en följetong. I det korta perspektivet har investerare varit oroade över att H&M ska bli sittande med ett osålt lager, och i det längre att hela affärsmodellen måste stöpas om – och att bli bättre online.

I dag kom så klädjätten med kvartalssiffror för tredje kvartalet. Det var överraskande positivt resultat, jämfört med förväntningarna. Ett skäl till detta är att man tagit fram kollektioner som sålt bra och därför inte behövt reas ut, enligt H&M-vd:n Karl-Johan Persson. Marginalen landade på 8 procent, vilket var högre än väntat - men ändå lågt jämfört med de 20 procent som nåddes när bolaget stod på topp.

LÄS OCKSÅ: Skattepolitisk "Big Bang” att vänta för IT-jättar

Dessutom fortsätter klädberget att byggas upp. H&M producerar alltså mycket kläder, säljer en stor del till fullpris och försvarar priserna genom att inte rea ut plaggen. Resten samlas på hög. De säger sig vara inriktade på att minska lagret, vilket man också sagt tidigare.

H&M:s allra största problem är deras själva kärna – kläder som är tänkta att bytas ut varje säsong. Klimataktivisten Greta Thunberg har mobiliserat en stor ungdomsrörelse som – om de agerar i enlighet med sin övertygelse – har ett tämligen rakt besked: att vi ser slutet på det snabba modet.

För en gigant som H&M, en av världens största klädförsäljare, kan tempot upplevas som långsamt men nog är tendensen tydlig. Om man förr köpte två tröjor räcker det numera med en. Nog går det att tala om en Greta-effekt för H&M.

LÄS OCKSÅ: Fokus ekonomiredaktör Emanuel Sidea kan bli Årets Journalist!