Biljättarna kommer billigt undan

Text:

Kanske doftar din bil fortfarande så där som bara nya bilar gör. Den är ren och snygg och har knappt sett insidan av en besiktningsstation. Synd då att du kan bli tvungen att sälja den redan om ett år. Åtminstone om du planerar att köra i centrala Stockholm med bilen.

Politikerna i huvudstaden har nämligen bestämt att något måste göras åt avgasnivåerna. Huvudspåret är miljözoner där dieselbilar förbjuds. I praktiken innebär det att ansvaret för miljön läggs på konsumenterna, i stället för på dem som bygger och säljer smutshögarna.

Vi återkommer till det, men först en presentation av Daniel Helldén. Han är miljöpartistiskt trafikborgarråd i Stockholm och besjälad av att få ner avgashalterna i staden. Ambitionen är ett dieselförbud »så fort som möjligt«.

Regeringen har gått honom till mötes med ett klartecken för införande av miljözoner. I intervjuer har Helldén därefter avrått stockholmare som går i bilköpartankar att skaffa vad som tills nyligen ansågs vara en miljöbil.

Så det kan gå! För inte länge sedan var politikernas huvudfokus koldioxidutsläpp och då var dieselbilarna favoriter. Bilister som valde en kompressionständ motor framför en gnisttänd dito belönades med skattelättnad.

Sedan vände det. Tvärt. I kölvattnet av Volkswagens dieselfusk avslöjades att även nya dieselbilar av andra märken var betydligt smutsigare på vägarna än i labben. Allt för att biltillverkarna skulle tjäna en extra hacka. Snart pratade ingen längre om koldioxid, nu var modeordet kväveoxid, en giftig gas som enligt Europeiska miljöbyrån (EEA) leder till att 75 000 européer dör i förtid varje år.

I flera reportage har inte minst Svenska Dagbladet visat hur europeiska politiker – även de i Sveriges regering – har känt till att utsläppen varit för höga. Men valt att titta åt andra hållet. När skiten nådde fläkten blev det emellertid nervöst. Tyskland, Nederländerna och Frankrike tvingade fram obligatoriska återkallanden av smutsbilarna, kombinerat med dieselförbud i vissa städer. Från Rosenbad har ingen så mycket som nämnt biltillverkarnas ansvar; här handlar allt om miljözonerna.

Riksdagsledamoten Carl-Oscar Bohlin (M) trodde inte sina ögon när han läste Transportstyrelsens förslag om miljözoner i Stockholm. Enligt myndighetens fallstudie ska alla dieselbilar förbjudas i hela innerstaden – alla utom de med den allra senaste reningen: euro 6. I Gamla stan ska bara el- och elhybridbilar tillåtas.

I praktiken betyder det att sex av tio bilar utestängs från stadskärnan. Bohlin ser framför sig hur andrahandsvärdena på dieselbilar rasar och en billånebubbla brister.

Samtidigt är det högst osäkert hur omfattande ett dieselförbud blir. I en intervju nyligen sa Daniel Helldén att han skulle vilja förbjuda även euro 6-bilarna i stan.

Å andra sidan utesluter han inte att förbudet bara kommer att gälla någon enstaka gata eller kvarter där utsläppen är som värst, ungefär som dubbdäckförbudet på några gator.

Helldén betonar också att zonerna i sig inte är ett självändamål.

– Om det finns andra sätt att få ordning på luften i Stockholm, till exempel genom att biltillverkarna fixar till bilarna, så absolut, säger han.

Tolkningen torde vara att det finns alternativ till ett beslut som riskerar att påverka ekonomin för tiotusentals bilister. För att inte tala om alla företagare – hantverkare och budbilsföretag – som dagligen begagnar huvudstadens gator. Om bara kollegerna i Regeringskansliet agerar.

Men ansvarig minister Karolina Skog verkar inte särskilt sugen. Hela ansvaret för dieselhaveriet hamnar därmed hos bilägarna. Det är anmärkningsvärt.

Text: