Kort Sagt

Kina erövrar världen – med soft power

Kina har hittat ett nytt vapen i kampen om världens hjärtan – och kanske även hjärnor. Nej, det handlar inte om elbilar, AI-verktyg eller billiga kläder. Svaret stavas Labubu – en fulsöt liten figur med kaninöron, arga ögon och en tandrad som ser ut som en rävsax. Ming Gao, forskare i Asienstudier vid Lunds universitet, säger till SvD att Labubun ingår i Kinas ansträngningar att slipa bort bilden av en hårdför militärmakt och i stället bygga ett kulturellt inflytande med mjuk makt och ge landet en mer lekfull framtoning.  

Och hittills har det gått utmärkt - åtminstone för grundaren av företaget Pop Mart som tillverkar de små dockorna. Han heter Wang Ning och har klättrat upp bland Kinas rikaste med en förmögenhet på över 200 miljarder kronor. I Nordamerika ökade försäljningen med 550 procent  under fjolåret och aktien har rusat närmare 600 procent på börsen i Hongkong de senaste tolv månaderna.  

En av framgångsfaktorerna är att Labubu säljs i ”blind boxes” – vilket innebär att man inte vet exakt hur den individuella figur man har köpt ser ut förrän man öppnar förpackningen. En annan förklaring till succén, i alla fall ur Pop Marts perspektiv, är priset: en sökning på nätet indikerar att runt 800 kronor är ett vanligt pris för en blind box. 

Faktum är att dockorna har blivit så efterfrågade att det har rapporterats om flera stora stölder från leksaksaffärer runt om i världen. En butiksägare i Los Angeles la ut en övervakningsfilm sedan han blivit av med Lubabu-dockor till ett värde av 300 000 kronor vid ett inbrott.   

Kina har hittat ett nytt vapen i kampen om världens hjärtan – och kanske även hjärnor. Nej, det handlar inte om elbilar, AI-verktyg eller billiga kläder. Svaret stavas Labubu – en fulsöt liten figur med kaninöron, arga ögon och en tandrad som ser ut som en rävsax. Ming Gao, forskare i Asienstudier vid Lunds universitet, säger till SvD att Labubun ingår i Kinas ansträngningar att slipa bort bilden av en hårdför militärmakt och i stället bygga ett kulturellt inflytande med mjuk makt och ge landet en mer lekfull framtoning.

Och hittills har det gått utmärkt – åtminstone för grundaren av företaget Pop Mart som tillverkar de små dockorna. Han heter Wang Ning och har klättrat upp bland Kinas rikaste med en förmögenhet på över 200 miljarder kronor. I Nordamerika ökade försäljningen med 550 procent under fjolåret och aktien har rusat närmare 600 procent på börsen i Hongkong de senaste tolv månaderna.

En av framgångsfaktorerna är att Labubu säljs i ”blind boxes” – vilket innebär att man inte vet exakt hur den individuella figur man har köpt ser ut förrän man öppnar förpackningen. En annan förklaring till succén, i alla fall ur Pop Marts perspektiv, är priset: en sökning på nätet indikerar att runt 800 kronor är ett vanligt pris för en blind box.

Faktum är att dockorna har blivit så efterfrågade att det har rapporterats om flera stora stölder från leksaksaffärer runt om i världen. En butiksägare i Los Angeles la ut en övervakningsfilm sedan han blivit av med Lubabu-dockor till ett värde av 300 000 kronor vid ett inbrott.