Ann Heberlein

Sidney Sweeneys sexiga blåjeans-gener är definitivt slutet för woke

När den trendkänsliga reklambranschen driver med woke kan man vara säker på att ideologin är döende. Det gick inte att tjäna pengar på att "rädda världen".

Många har utropat wokeideologins död. Nu är också jag beredd att dödförklara den ideologi som i grunden omfattar goda värderingar men som växte till ett lättkränkt monster. Begreppet "woke" har sitt ursprung i afroamerikansk slang som ett uttryck för en medvetenhet om diskriminering, bristande jämlikhet och rasism. Numera används ordet som en beteckning på människor som anser sig vara “vakna”, och medvetna om orättvisor och förtryck generellt. 

Den trendkänsliga reklambranschen plockade tidigt upp wokekulturen och integrerade den i sina strategier. Snabbt hakade de på social justice-rörelser och använde sig av den uppmärksamhet de fick för att uppmärksamma de produkter de ska sälja, samtidigt som de rörelser de hakar på får luft under vingarna.

Glasstillverkaren Ben & Jerry'ss woke-reklam från 2020. Foto: Ben & Jerry's

Glassbolaget Ben & Jerry's enrollerade “defund the police” rörelsen i samband med att BLM-rörelsen mobiliserade efter George Floyds död, rakbladstillverkaren Gillette försökte slå mynt av #metoo genom att profilera sig som motståndare till “toxisk maskulinitet”, bara för att nämna två välkända exempel. Den, i reklamsammanhang, klassiska formeln ”köp vår produkt så blir du lycklig/snygg/får ligga” byttes mot ”köp vår produkt så blir du en god människa”. 

Ett stort antal företag flyttade fokus från att sälja till att påverka. I alla fall är det vad de vill att konsumenterna ska tro – vi är inte ute efter dina pengar, nej, vi vill förändra världen och om du köper våra produkter blir du en del av vår gemenskap. I själva verket handlade det alltid, som Carl Rhodes skriver i Woke Capitalism: How Corporate Morality is Sabotaging Democracy (2021) om att tjäna pengar.”The fundamental tenet of woke capitalism is commercial self-interest.”

2019 försöka rakbladstillverkaren Gilette sig på den misslyckade woke-kampanjen The Best Men Can Be. Foto: Gilette

Det slutgiltiga beviset för att woke är passé är därför den reklamkampanj som American Eagle rullade ut sommaren 2025. Reklamen, som visar en blond och sexig Sydney Sweeney iklädd jeans är en hejdlös drift med den lättkränkta woke-kulturen. 

”Sydney Sweeney has great jeans”, får vi veta och när man beskådar kvinnan som ligger nonchalant slängd i en soffa kan man inte annat än att hålla med. Det är ett praktfullt exemplar av människosläktet som dragit på sig ett par American Eagle jeans. ”Genes are passed down from parents to offspring… my jeans are blue”, säger hon släpigt medan hon ser på åskådarna med sensuella, blåklintsblå ögon.

Jeanstillverkaren American Eagles reklamkampanj med skådespelerskan Sidney Sweeney har väckt debatt och uppmärksamhet världen över. Foto: American Eagle

Reklamfilmen leker med den fonetiska likheten mellan ”jeans” och ”genes” och som väntat har reaktionerna blivit starka, också i Sverige. Alice Aveshagen menar i SvD att kampanjen är allt annat än oskyldig, den är rent av farlig. Anders Lindberg varnar i en text om American Eaglekampanjen för att ”Tidölaget” snart kommer att ”prata om dina gener”. I ETC får Sydney Sweeneys blå ögon Lotta Ilona Härynen att tänka på ”1930-talets eugenik och rashygien”. Menar de allvar? Eller spelar de bara villigt sina invanda roller i det tröttsamma kulturkriget som vi borde lämna?

American Eagle har fått exakt den reaktion de förväntat sig – en kör av upprörda röster som ger uppmärksamhet och publicitet, och en ännu större grupp som gillar att wokemänniskorna får en knäpp på näsan. De backar inte en millimeter. De vet att de säljer jeans genom att driva med lättkränkhet och identitetspolitik, och det är deras syfte: Tjäna pengar. När den trendkänsliga reklambranschen driver med woke kan man vara säker på att det är en döende ideologi.  

***

Många har utropat wokeideologins död. Nu är också jag beredd att dödförklara den ideologi som i grunden omfattar goda värderingar men som växte till ett lättkränkt monster. Begreppet ”woke” har sitt ursprung i afroamerikansk slang som ett uttryck för en medvetenhet om diskriminering, bristande jämlikhet och rasism. Numera används ordet som en beteckning på människor som anser sig vara “vakna”, och medvetna om orättvisor och förtryck generellt.

Den trendkänsliga reklambranschen plockade tidigt upp wokekulturen och integrerade den i sina strategier. Snabbt hakade de på social justice-rörelser och använde sig av den uppmärksamhet de fick för att uppmärksamma de produkter de ska sälja, samtidigt som de rörelser de hakar på får luft under vingarna.

Glasstillverkaren Ben & Jerry’ss woke-reklam från 2020. Foto: Ben & Jerry’s

Glassbolaget Ben & Jerry’s enrollerade “defund the police” rörelsen i samband med att BLM-rörelsen mobiliserade efter George Floyds död, rakbladstillverkaren Gillette försökte slå mynt av #metoo genom att profilera sig som motståndare till “toxisk maskulinitet”, bara för att nämna två välkända exempel. Den, i reklamsammanhang, klassiska formeln ”köp vår produkt så blir du lycklig/snygg/får ligga” byttes mot ”köp vår produkt så blir du en god människa”.

Ett stort antal företag flyttade fokus från att sälja till att påverka. I alla fall är det vad de vill att konsumenterna ska tro – vi är inte ute efter dina pengar, nej, vi vill förändra världen och om du köper våra produkter blir du en del av vår gemenskap. I själva verket handlade det alltid, som Carl Rhodes skriver i Woke Capitalism: How Corporate Morality is Sabotaging Democracy (2021) om att tjäna pengar.”The fundamental tenet of woke capitalism is commercial self-interest.”

2019 försöka rakbladstillverkaren Gilette sig på den misslyckade woke-kampanjen The Best Men Can Be. Foto: Gilette

Det slutgiltiga beviset för att woke är passé är därför den reklamkampanj som American Eagle rullade ut sommaren 2025. Reklamen, som visar en blond och sexig Sydney Sweeney iklädd jeans är en hejdlös drift med den lättkränkta woke-kulturen.

”Sydney Sweeney has great jeans”, får vi veta och när man beskådar kvinnan som ligger nonchalant slängd i en soffa kan man inte annat än att hålla med. Det är ett praktfullt exemplar av människosläktet som dragit på sig ett par American Eagle jeans. ”Genes are passed down from parents to offspring… my jeans are blue”, säger hon släpigt medan hon ser på åskådarna med sensuella, blåklintsblå ögon.

Jeanstillverkaren American Eagles reklamkampanj med skådespelerskan Sidney Sweeney har väckt debatt och uppmärksamhet världen över. Foto: American Eagle

Reklamfilmen leker med den fonetiska likheten mellan ”jeans” och ”genes” och som väntat har reaktionerna blivit starka, också i Sverige. Alice Aveshagen menar i SvD att kampanjen är allt annat än oskyldig, den är rent av farlig. Anders Lindberg varnar i en text om American Eaglekampanjen för att ”Tidölaget” snart kommer att ”prata om dina gener”. I ETC får Sydney Sweeneys blå ögon Lotta Ilona Härynen att tänka på ”1930-talets eugenik och rashygien”. Menar de allvar? Eller spelar de bara villigt sina invanda roller i det tröttsamma kulturkriget som vi borde lämna?

American Eagle har fått exakt den reaktion de förväntat sig – en kör av upprörda röster som ger uppmärksamhet och publicitet, och en ännu större grupp som gillar att wokemänniskorna får en knäpp på näsan. De backar inte en millimeter. De vet att de säljer jeans genom att driva med lättkränkhet och identitetspolitik, och det är deras syfte: Tjäna pengar. När den trendkänsliga reklambranschen driver med woke kan man vara säker på att det är en döende ideologi.

***